IRU je globální organizace dopravců, která často provádí výzkum na dopravním trhu. V její nejnovější zprávě se objevily odhady, kolik řidičů v současné době chybí v evropských dopravních společnostech.
Poptávka po profesionálních řidičích poroste
Studie se zúčastnilo téměř 800 dopravních společností z 23 zemí. Závěry jsou v souladu s tím, co každý člověk z oboru tuší – na trhu je nedostatek řidičů. Zajímavé však je, že tento nedostatek se ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 snížil.
IRU odhaduje současný nedostatek profesionálních řidičů v Evropě na 17 %. To je o 7 % lepší výsledek než v roce 2019. V některých obdobích roku 2020 byla zaznamenána ještě nižší míra, výsledky však poté ovlivnila nestabilní situace na trhu, včetně omezení aktivit mnoha dopravních společností souvisejících s pandemií.
Evropa není jediným kontinentem, který čelí nedostatku pracovních sil v silniční dopravě. IRU odhaduje, že nedostatek řidičů v Asii je nyní až 20 %, přičemž tuto statistiku ovlivňuje ve velké míře Čína, kde je nedostatek nejnižší – pouze 4 %.
Nedostatek řidičů – demografická časovaná bomba
Autoři studie poukazují také na to, že žádné aktivity v oboru zaměřené na přilákání mladých lidí a žen k řidičské profesi nepřináší výrazné výsledky. Ve srovnání s rokem 2019 je nyní procento řidiček nižší. Představují pouze 2 % všech řidičů nákladních vozidel. Rovněž klesá procento řidičů do 25 let – jedná se o data nejen pro Evropu, ale také pro Asii a Ameriku. Tento trend v odvětví dopravy autoři zprávy označují jako „demografickou časovanou bombu“. Organizace IRU znovu vyzvala národní vlády, aby snížily věkovou hranici pro řidiče nákladních vozidel, což je podle ní klíčem k přilákání mladší pracovní síly. Bylo zdůrazněno, že během pandemie vzrostla nezaměstnanost zejména u nejmladších pracovníků. Navzdory tomu nebyla pozorována žádná významná migrace pracovníků z jiných průmyslových odvětví do odvětví dopravy. V současné době je průměrný věk profesionálního řidiče přibližně 50 let.
“Jelikož nezaměstnanost mladých lidí v některých zemích přesahuje 30 %, mělo by být snadné přilákat do tohoto odvětví mladé lidi. Minimální věk profesionálních řidičů je však na mnoha místech 21 nebo více let, což vytváří velkou proluku mezi ukončením studia a možností usednout za volant nákladního vozu,” čteme ve zprávě.
Problém je však o něco hlubší, protože mnoho dopravních společností nechce najmout mladé řidiče bez zkušeností. V Evropě přesto existuje několik společností z odvětví TSL, které z vlastní iniciativy provádí výcvik zaměstnanců, kteří čerstvě získali řidičské oprávnění, aby byli dobře připraveni na své první zaměstnání v dopravě. Na některých trzích byly dokonce založeny nadace nabízející řidičům tento typ školení zdarma. V současné době je však taková aktivita jen malou kapkou v celém oceánu problémů.
Mladí lidé proto nemají příliš velký zájem o tuto branži, která již od začátku vyžaduje profesionální zkušenosti. Situaci nezlepšují ani stále obtížnější pracovní podmínky (dopravní zácpy na hranicích, povinné testy COVID a formální problémy v mezinárodní dopravě) způsobené pandemií a brexitem. Situace začíná být pomalu opravdu vážná a řešení je v nedohlednu.
Anonym, 2 října 2021, 22:27 0 0
spatne placena prace na mezinarodni doprave a hlavne nenazranost dopravnich spolecnosti. Ridic v MKD to neni zivot ani za 100t a maji cca 50 a autobus v mezinarodce jeste min. ostuda. Hlavne ze manazeri a kde jaka verbes maji statisice mesicne. Jasne ze to pujde do kopru jako celej kap. system.
Odpověď