U příležitosti Dne obětí dopravních nehod se organizace European Transport Workers Federation (ETF) rozhodla vydat zvláštní prohlášení. V jejím obsahu je možné nalézt výzvu úředníkům EU, aby řešili problém v souvislosti s pracovní dobou řidičů. „Na papíře“ se vše zdá být v pořádku a správně nastavené, ale jaká je však realita?
Organizace ETF poukazuje na to, že navzdory přísným předpisům o pracovní době řidičů v Evropě je problém unavených a ospalých řidičů na našem kontinentu stále velmi častým jevem. Instituce EU připravily zvláštní program, který byl v letech 2010–2020 zaměřen na výrazné snížení počtu smrtelných úrazů na silnicích. Podle ETF nepřinesla akce požadované výsledky zejména kvůli nedostatečným podmínkám pro profesionální řidiče v silniční dopravě. Tento problém je dobře známý, ale celoevropský výzkum únavy řidičů nebyl proveden více než 15 let. Poslední z nich provedla v roce 2005 Mezinárodní organizace práce ILO a závěry byly jasné: špatné podmínky odpočinku a dlouhá pracovní doba v silniční dopravě vedou k nedostatku spánku a únavě řidičů, což má zjevný dopad na bezpečnost všech účastníků silničního provozu.
Celá zpráva ETF za období 18 měsíců bude vydána až v červnu příštího roku, ale některé již předložené závěry a prohlášení jsou znepokojivé.
„Cítím se neustále unavený“
Toto je běžná odpověď evropského profesionálního řidiče. Předchozí studie o únavě řidičů nenašly skutečnou příčinu: špatné pracovní podmínky. Na druhé straně zjištění ETF ukazují, že za špatnými pracovními podmínkami v dopravě stojí především únava a neustálý nedostatek pohodlného odpočinku. Špatná kvalita nebo nedostatek spánku, přerušovaný odpočinek, několikadenní práce ve špatných podmínkách za sebou jsou nejčastěji zvolenými odpověďmi respondentů v prvních 12 měsících výzkumu. Tyto faktory uvedlo téměř 80 % respondentů. Průzkumu se zúčastnilo 2.800 řidičů, jedná se tedy o skutečný problém.
“Za 9 hodin odpočinku musím vyčistit celý autobus, dostat se domů a tak dále. Zbývá mi pak jen 4 až 5 hodin spánku,“ říká belgický řidič.
A dánský trucker zase dodává:
“V tomto sektoru neexistují žádné příklady dobré praxe. Myslím, že toto je pravděpodobně jediný obor v Evropě, který nemá program na řešení tohoto problému. Mohlo by to souviset také s tím, že šéfům a zákazníkům je to prostě jedno.“
Bagatelizace přiměřeného odpočinku je hlavním problémem na silnicích
Každý den vidíme na evropských silnicích miliony nákladních automobilů a autobusů. Předchozí studie analyzující problém únavy jako příčiny nehod jsou založeny na jednotlivých zprávách a policejních datech. Situace, které vznikly díky vyčerpání řidiče, je však obtížné identifikovat. Někteří kamioňáci navíc nepřiznají, že pracují, když jsou unavení. To je další překážka, která brání správnému určení událostí na silnici způsobených tímto faktorem. ETF předpokládá, že aktuální statistiky nehod způsobených např. ospalostí řidičů jsou výrazně podhodnoceny. Federace navíc poukazuje na to, že „preventivní opatření ad hoc“, jako je pití kávy, poslech rádia, jídlo nebo otevírání oken při únavě za volantem, vedou k ještě větší ignoraci problému. Výzkum ETF jasně ukazuje na to, že jediným skutečným lékem na únavu za volantem je dostatek zdravého spánku. Řidiči ve svých odpovědích pro připravovanou zprávu ETF jasně ukázali, že tlak ze strany zaměstnavatelů, napnuté termíny a špatné parkovací podmínky často neumožňují ani krátké regenerační zdřímnutí během nezbytných přestávek v řízení.
Neúčinné kontroly podporují zneužívání
Neúčinné kontroly dodržování pracovní doby jsou dalším faktorem, který zvyšuje riziko nehody způsobené vyčerpaným profesionálním řidičem. Například německá BAG v první polovině roku 2020 zkontrolovala pouze 54.000 nákladních vozidel nebo polská ITD za rok 2019 176.000 vozidel. ETF uvádí nízký počet kontrol v Evropě jako další problém v boji proti únavě řidiče. Mnoho respondentů připouští, že u nich kontrola nebyla provedena roky. A co víc, jsou to právě řidiči kamionů, kteří nejčastěji musí platit pokuty za překročení pracovní doby, a nikoli dopravní společnosti, které tlačí své zaměstnance, aby porušili pravidla kvůli včasnému doručení nákladu. Tato praxe je běžná zejména v dopravě prováděné dodávkovými vozidly (bez tachografů).
„Řídím nebezpečnou zbraň: 40 tun rychlostí 80 kilometrů za hodinu“
To jsou zase slova dotazovaného řidiče z Německa. Závěry z 12měsíčního výzkumu prováděného ETF jsou velmi znepokojivé a ukazují, že profese řidiče je spojena s mnoha nekalými praktikami ze strany zaměstnavatelů. Problém je o to vážnější, protože se toto nebezpečí netýká pouze řidičů, ale všech účastníků silničního provozu. 40tunový nákladní vůz jedoucí rychlostí 80–90 kilometrů za hodinu, kde řidič během jízdy usnul, je pro několik lidí velmi často rozsudkem smrti. ETF chce tento problém medializovat a přinutit Evropskou unii, aby jej řádně řešila. Musíme si však počkat na kompletně připravenou zprávu, která vyjde až v polovině příštího roku.
Komentáře