Společnost Daimler Buses sází v boji proti koronaviru ve svých vozidlech na vysoký podíl čerstvého vzduchu pro ochranu cestujících, na rychlou výměnu vzduchu a na vysoce účinný antivirový filtr. Účinnost těchto ochranných opatření potvrzuje ve studii také výzkumná zpráva Institutu Hermann-Rietschel-Institut při Technické univerzitě v Berlíně.
Odvětrání přes podlahu vozidla
Sériově zabudované, plně automatické klimatizace se staly důležitým přínosem pro zvýšení bezpečnosti cestujících v autobusech značek Mercedes-Benz a Setra. Protože díky rychlé výměně vzduchu snižují nebezpečí nákazy na palubě.
Odvětráváním přes podlahový prostor vzniká ve vysokopodlažních zájezdových autobusech nepřetržitá výměna vzduchu, díky které dochází ke zvýšené ochraně před koncentrací aerosolů.
Kritická hodnota aerosolů nebude dosažena
Nový aktivní filtr výrazně zvyšuje účinnost klimatizačních systémů autobusů Mercedes-Benz a Setra. Tyto vícevrstvé progresivně zkonstruované vysoce účinné kabinové filtry mají dodatečnou antivirovou funkční vrstvu, která filtruje ty nejjemnější aerosoly. Důkaz o antivirových vlastnostech podle ISO 18184 poskytly výsledky fyzikálních zkoušek a mikrobiologické výzkumy.
Nové aktivní filtry budou použity jak pro střešní klimatizační jednotky a cirkulační filtry, tak i pro přední klimaboxy. Tímto způsobem se odfiltruje až 99 procent aerosolů.
Prof. Dr. Martin Kriegel: „Použitím vysoce výkonných kabinových filtrů je koncentrace i při cirkulačním provozu velmi nízká. Předpokládaná kritická hodnota 3000 aerosolů, která může vést k infekci, nebude v autobusu dosažena ani po čtyřech hodinách.“
Nový vysoce účinný kabinový filtr s antivirovou funkční vrstvou je k dispozici pro všechny zájezdové autobusy včetně dvoupodlažních a všech vysokopodlažních zájezdových autobusů.
Do konce roku by měly být všechny městské autobusy a také všechny Low-Entry autobusy obou značek vybaveny novým aktivním filtrem. Příslušně vybavená vozidla pak budou označena dobře viditelnou nálepkou v prostoru nástupu.
Rozsah pro přívod čerstvého vzduchu může být zvětšen
Při běžných venkovních teplotách mezi 8 a 26 ºC pracuje klimatizace v maximálním režimu přívodu čerstvého vzduchu (mezi 80 a 100 procenty). Tímto způsobem může být zajištěna nepřetržitá výměna vzduchu každou jednu až dvě minuty.
Také při nižších, ale i vyšších teplotách jsou klimatizační zařízení provozována v tak zvaném režimu smíšeného vzduchu. Při tom dochází k výměně čerstvého vzduchu ve vnitřním prostoru každé čtyři minuty.
Na přání zákazníka může být zvýšen maximální podíl čerstvého vzduchu v klimatizaci v modelových řadách Mercedes-Benz Tourismo, Setra ComfortClass 500, TopClass 500 a dvoupodlažních autobusech S 531 DT a všech zájezdových autobusech dokonce i o 33 resp. 40 procent, tím, že se rozsah venkovní teploty pro maximální přívod čerstvého vzduchu dodatečně zvětší směrem dolů i nahoru.
Ještě větší podíl čerstvého vzduchu v modelu Setra TopClass
V zájezdových autobusech Setra TopClass je čerstvý vzduch filtrován přes přídavné střešní boxy integrované klimatizace nad designovými prvky La Linea. V těchto vozidlech může být vzduch vyměněn každou minutu nebo až každé tři minuty.
U dvoupodlažních autobusů Setra S 531 DT je výstupní vzduch v horním patře regulován přes dva odvětrávací boxy a výstupy z dolní části. V dolní části se provádí odvětrání přes mřížku v kokpitu a v podlaze. Ve všech městských a Low-Entry vozidlech je dodatečné větrání zajištěno pravidelným otevíráním dveří v zastávkách.
Komentáře