Hospodárnost s razítkem TÜV. Nová generace vozidel MAN TG ušetří až 8,2 % spotřeby paliva

22 července 2020, 12:32

V únoru představil MAN veřejnosti novou generaci nákladních vozidel TG. Kromě jedinečného zaměření na řidiče a nového konceptu ovládacích prvků byla při jejich vývoji nejvyšší prioritou palivová účinnost. Díky inovativnímu pojetí pohonného ústrojí, aerodynamiky a systému MAN EfficientCruise je nová generace trucků MAN ještě ekonomičtější – ve srovnání s předchozí generací vozidel dosahuje až o 8,2 % nižší spotřebu paliva. To potvrdil test TÜV Süd.

MAN TG

Nový MAN TGX 18.470 Euro 6d během testovací jízdy potřeboval průměrně o 8,2 % méně paliva než jeho předchůdce MAN TGX 18.460 s motorem Euro 6c. Trať měřila 342 km, vedla po dálnici i regionálních silnicích a porovnávaná vozidla ji projela dvakrát. Pro maximální objektivnost měření se mezi dvěma jízdami vyměnili návěsy i řidiči. Profil trasy na 90 % odpovídal charakteru silnic využívaných v evropské dálkové dopravě. Konkrétní výsledky dosažené v testu TÜV tedy potvrzují takový potenciál úspor nové generace nákladních vozidel, jaký prezentovala společnost MAN.

„Nízké celkové náklady na provoz vozidel jsou rozhodující pro úspěch našich zákazníků. Novou generaci nákladních vozidel MAN jsme vyvíjeli s maximálním důrazem na efektivitu a hospodárnost – a naše cíle jsme dosáhli! Jsme velmi rádi, že to potvrdil i test provedený nezávislou testovací organizací. Velké poděkování patří celému našemu týmu – je to skvělý úspěch,“ komentoval výsledek Dr. Frederik Zohm, člen výkonné rady pro výzkum a vývoj ve společnosti MAN Truck & Bus.

Göran Nyberg, člen rady zodpovědný za prodej a marketing, k tomu dodává:

„S novou generací nejlepším možným způsobem plníme slib naší značky Simplifying Business – Zjednodušení podnikání. Soustředíme se na řidiče i na dopravce, přičemž oba profitují z našich inovací.“

Pohonná soustava s novým stálým převodem

Základem pro další vylepšení jsou četné technické inovace a koncept zdokonalení, které byly představeny v nové generaci vozů MAN TG. Co se týče pohonného řetězce, nejde pouze o motor emisní specifikace Euro 6d, ale také o novou, z hlediska efektivity optimalizovanou hypoidní nápravu s mimořádně dlouhým stálým převodem 2,31. Zejména pro sektor dálkové dopravy, v níž je spotřeba velmi sledovaným parametrem, nová poháněná náprava spolu s převodovkou MAN TipMatic ideálně doplňuje motor D26 Euro 6d s jednostupňovým přeplňováním, omezenou recirkulací výfukových plynů a vylepšenou termodynamickou účinností i při vyšších otáčkách motoru, takže výsledkem je výjimečně hospodárná pohonná soustava.

MAN EfficientCruise

„Dynamické plachtění“ s novým MAN EfficientCruise

Při takové ideální přizpůsobené konfiguraci pohonu svůj potenciál plně rozvíjí i GPS tempomat MAN EfficientCruise a v nové generaci vozidel MAN TG nabízí ještě širší paletu funkcí. Patří k nim „dynamické plachtění“, které na rovinatých úsecích trasy udržuje motor v režimu efektivního zatížení – průběžně střídá akceleraci s jízdou při volnoběžných otáčkách (tzv. Rolování), čímž šetří palivo.

MAN také optimalizoval adaptivní tempomat ACC tak, aby co nejlépe využíval setrvačnost vozidla. Například před vrcholem stoupání systém cíleně udržuje větší vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu, aby se pak v následujícím klesání dalo bez překážek rolovat co nejdéle. Kromě toho nový MAN EfficientCruise více než předtím zohledňuje dopravní infrastrukturu jako kruhové objezdy a fixní rychlostní limity, aby se včas snížil výkon a zvýšila se efektivita jízdy.

Aerodynamika – nový design pro lepší efektivitu

Vedle hospodárné pohonné soustavy a systému MAN EfficientCruise hraje důležitou roli při snižování spotřeby paliva vozidel MAN TG nové generace také aerodynamika. Například štíhlejší vnější zrcátka zmenšují čelní plochu a aerodynamické prvky na předním panelu vylepšují přívod vzduchu k chladiči a do prostoru motoru.

Rozšířením elementů, které nasměrují podélné proudění vzduchu kolem dveří, bylo dosaženo nižší míry ušpinění boků karosérie. Vzduchové clony na rozích nárazníků optimalizují aerodynamiku spodní části včetně oblasti nástupu. Klíčovou roli při efektivním usměrňování proudu vzduchu směrem k návěsu a minimalizaci nežádoucích turbulencí mají nové střešní spoilery a boční klapky.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!