Zástupci dopravních společností z celého světa diskutovali na světovém zasedání Organizace Global Passenger Network (GPN) v Praze aktuální opatření proti šíření koronaviru a jejich možné dopady na segment autobusové dopravy. Dopravci zavedli přísná hygienická opatření a předestřeli možné krizové scénáře dalšího vývoje.
Segment autobusové dopravy je aktuálním vývojem velmi zasažen. Téma koronaviru proto pražskému zasedání GPN sdružující 41 dopravců z celého světa logicky dominovalo.
„Všem nám jde především o bezpečnost cestujících i našich šoférů. Shodli jsme se, že základem je dodržování přísných hygienických opatření a systém pravidelných kontrol zdravotního stavu řidičů“, uvádí předsedkyně GPN Agnes Pastuzsak.
Členové organizace dohromady zaměstnávají tisícovky řidičů, přesto u žádného z nich nebyla dosud nákaza zjištěna. Dopravci spoléhají na pravidelné chemické čištění vozů při každé výměně cestujících, průběžnou kontrolu zdravotního stavu řidičů a dostatek dezinfekčních pomůcek v každém z vozidel.
Na zasedání zazněly obavy dopravců z ekonomických dopadů koronaviru na jejich podnikání. Zvýšená bezpečnostní opatření znamenají citelný růst nákladů na provoz. Největším problémem je ale téměř úplné ochromení turismu a také omezování školní docházky v některých zemích. Delegáti předestřeli několik možných variant budoucího vývoje, které se budou odvíjet od délky trvání krizových opatření v jednotlivých státech.
„Je zřejmé, že čím déle budou opatření omezující mezinárodní i příměstskou dopravu trvat, tím více se na jejich kompenzacích budou muset podílet vlády národních států“, vysvětluje Agnes Pastuzsak.
Zástupci dopravců se také shodli na tom, že je třeba situaci uklidnit a zmírnit všeobecnou paniku, která je mnohdy neúměrná a vede k nadbytečným ekonomickým ztrátám dopravců i dalších průmyslových odvětví a služeb.
„Spíše než samotného koronaviru, se obáváme mnohdy přehnaných bezpečnostních opatřeních přijímaných v jednotlivých evropských zemích. Pokud se budou dále stupňovat, bude to mít nejen na náš business zcela zásadní dopad“, vysvětluje Pavel Steiner, generální ředitel české společnosti Umbrella Mobility SE, která byla hostitelem pražského zasedání.
Komentáře