Máte plný kalendář zakázek, na týden až dva dopředu a před servisem čeká řada aut na opravu? Nepamatujete si, jaké je to mít volné odpoledne nebo víkend? Pokud jste odpověděli kladně na obě otázky a zároveň vám chybí peníze na úhradu nákladů ve firmě, na zvýšení ohodnocení zaměstnanců, jejich školení apod., je možná čas zvýšit ceny za vaše služby.
Dráž neznamená lépe, levněji také ne
Náklady rostou a zároveň přibývá spousta povinností, které musí servis plnit. Stačí zmínit EET pokladny, které budou brzy povinné, vyšší ceny za vodu, elektřinu, odpad nebo vybavení servisů. V současné době je rovněž těžké najít zaměstnance, a ještě těžší je najít ty dobré. Plat profi pracovníka může bolestně zatížit rozpočet malého servisu. Ztráta takového zaměstnance ještě více. Nová vozidla vybavená stále složitějšími systémy vyžadují nepřetržitá nákladná školení a odpovídající opravárenskou techniku a diagnostiku. A co cena za služby? Ano – cena je cena. Musí být opravdu nízká, protože se jinak zákazník neobjeví. JSTE SI JISTÍ?
Majitelé servisů jsou často vystaveni cenovému tlaku. A ne ze strany svých zákazníků, ti jsou často ochotni zaplatit více za kvalitní služby za předpokladu, že cena za to skutečně stojí. Tento tlak je způsoben cenovou válkou, protože automobilový trh je založený na konkurenci. Distributoři dílů o tom vědí své. Cenové války znamenají, že firmy často fungují na hranici ziskovosti, i když nabízejí vysoce kvalitní služby a čeká na ně zástup ochotných zákazníků.
Ale jak zvýšit ceny a neztratit zákazníky? Na tuto otázku bohužel neexistuje jednoduchá odpověď, protože nikdo nemůže zaručit, že jich bude tolik jako před zvýšením cen. Otázka zní: je čeho litovat?
Všichni jste asi všimli určitého trendu. Málo platící zákazníci jsou obvykle nejnáročnější, něco jim stále nevyhovuje a vyžadují téměř královské zacházení. Pravidelní zákazníci si nestěžují, a to i v případě, že vyžadují něco navíc. Jejich známí jsou obvykle lidé s podobným přístupem, takže se zdá, že dobrá služba se rychle vyplácí a přicházejí nové objednávky. Tím pádem se práce může stát výnosnější a zábavnější.
Princip je jednoduchý – zvýšením ceny ztratíte určitou skupinu zákazníků, ale získáte více času a vyděláte to samé. Díky tomu najdete v kalendáři více volných míst, která můžete vyplnit novými, výhodnějšími objednávkami. Nebo získáte více času pro lepší servis stálých zákazníků.
Udělej to správně
Musíte zvýšení vysvětlovat? V současné době pravděpodobně každý vidí, že všechno je stále dražší, minimální mzda roste atd., takže nikdo nebude překvapen nárůstem cen. Zákazníci by však měli být na toto zvýšení upozorněni.
Je důležité, aby se zvýšení cen týkalo všech zákazníků – neměli by se zvýhodňovat stálí zákazníci kvůli předchozí spolupráci. Můžete však zvážit zavedení bonusů a slev pro pravidelné zákazníky, díky nimž se budou cítit oceněni. Káva pro zákazníky nebo online objednávky taky nikomu neublíží.
Dobře, ale co když počet zákazníků po zvýšení cen klesne? Nepanikařte, zkontrolujte po měsíci od navýšení, jaké jsou vaše tržby. Jak již víte, více zákazníků neznamená větší výdělky. Nejhorší, co můžete udělat, je rychle se vrátit k původním (nižším) cenám.
Komentáře