Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) reaguje na závěrečnou dohodu o regulaci stanovující normy pro emise CO2 z těžkých užitkových vozidel, ke které došlo v noci 18. února 2019.
ACEA se nejvíce obává zejména velmi ambiciózních cílů snižování emisí CO2, které byly nyní stanoveny pro nákladní automobily: -15 % do roku 2025 a -30 % do roku 2030. Tyto cíle jsou velmi náročné, zejména proto, že jejich implementace nezávisí pouze na samotném průmyslu užitkových vozidel.
“Nyní můžeme jen vyzvat členské státy, aby zintenzivnily své úsilí o zavedení infrastruktury potřebné pro nabíjení a doplňování paliva pro alternativně poháněné kamiony, které budou muset být dodávány hromadně, aby mohly být splněny cíle,” uvedl ACEA Generální tajemník Erik Jonnaert.
Zájem ACEA vyplývá z úplného nedostatku takové infrastruktury. Údaje skutečně ukazují, že v současné době neexistuje žádná infrastruktura pro veřejné nabíjení nebo doplňování paliva vhodná pro elektrická nebo vodíková nákladní vozidla. I v případě čerpacích stanic pro zemní plyn (CNG a LNG) pro nákladní automobily zůstává dostupnost v Evropě velmi nízká a neúplná.
Potřeba, aby 28 národních vlád provedlo akční plán infrastruktury pro celou EU, je ještě naléhavější vzhledem k povinným prodejním kvótám pro kamiony s nulovými emisemi, které orgány EU odsouhlasily se zaváděním od roku 2025.
Vzhledem k tomu, že nyní EU stanovuje normy CO2 pro nákladní automobily, je velmi znepokojující, že mnoho podpůrných opatření, která by mohla přispět k dosažení cílů (delší kombinace vozidel jako jsou EMS, alternativní paliva atd.), bylo odloženo přibližně na rok 2025.
Komentáře