DB Schenker vyslal první autonomní kamiony na dálnici

10 července 2018, 8:41

Do historie platooningu se 25. červen 2018 zapíše jako den, kdy DB Schenker jako první z poskytovatelů logistiky zapojil do provozu digitálně propojené kamiony. Konvoje se rozjely po německé dálnici A9. Do projektu se zapojily také MAN Truck & Bus, Univerzita aplikovaných věd Hochschule Fresenius, finančně participuje i německá vláda.

DB Schenker v Německu vyslal první autonomní kamiony na dálnici

Konvoj autonomních digitálně propojených kamionů vyrazil z pobočky DB Schenker poblíž Mnichova a po digitálním simulačním úseku na dálnici A9 zamířil do Norimberku.

 „Na digitálním simulačním úseku dálnice A9 odstartoval vizionářský projekt, který představuje automatizovanou a digitálně propojenou budoucnost silniční nákladní přepravy. Cesta zboží z nakládací rampy až ke konečnému zákazníkovi může být bezpečnější, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Řidiči mají příležitost stát se moderními specialisty logistiky v digitálních kamionech. Testováním chytré interakce člověka, stroje a materiálu se nám povedlo na naše silnice dostat technologie zítřka,“ prohlásil Spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer.

Strategická partnerství jako hnací síla inovací

Standardní testovací provoz seskupených kamionů na 145 kilometrů dlouhé trase začal 25. června 2018. Až do začátku srpna budou jezdit bez nákladu. Poté začnou přepravovat například náhradní díly, nápoje nebo papír. Denně by trasu mohly stihnout až třikrát.

Na rozvoji autonomního řízení spolupracují dvě světové jedničky ve svých oborech – DB Schenker a MAN Truck & Bus. „Nejde jen o využití technologie, ale také o její efektivní integraci do celého logistického řetězce. Poznatky ze společného projektu jsou důležitým krokem směrem k sériové výrobě. To poskytne společnosti MAN náskok v automatizaci a digitalizaci nákladních vozidel,“ vysvětlil Joachim Dress, výkonný ředitel MAN Truck & Bus AG.

Během prvních reálných testů se bude technologie platooningu optimalizovat s ohledem na bezpečnost provozu, spotřebu paliva a lepší využití prostoru na dálnici. Partneři projektu také doufají, že získají přehled o přijetí jízdy propojených kamionů u veřejnosti, stejně jako o dopravní politice a nezbytné infrastruktuře.

Lidé jsou stále hlavní prioritou

Řidiči kamionů byli na svou úlohu v projektu připraveni intenzivním výcvikem, který probíhal od začátku spolupráce v květnu 2017 až do oficiálního předání zkušebních vozidel MAN v květnu 2018. Psychosociální a neurofyziologické účinky na řidiče v platoonovém konvoji bude zkoumat Hochschule Fresenius pomocí doprovodné studie. To umožní začlenit důležité zkušenosti řidičů nákladních automobilů a dále rozvinout jejich pracovní profil.

“Je zřejmé, že digitalizace mobilního a dopravního systému vede k úplně novým požadavkům na zaměstnance v oboru,“ komentoval prof. Dr. Christian Haas, ředitel Institutu pro komplexní zdravotnický výzkum na Hochschule Fresenius. „Doufáme, že naše zjištění mohou přispět k lepšímu porozumění a návrhu dalších digitalizovaných rozhraní mezi člověkem a strojem.

O technologii platooningu

Platooning představuje vozidla v silničním provozu jedoucí v krátké vzdálenosti za sebou s využitím automatizovaného řízení. Tvoří ho alespoň dvě nákladní vozidla, která jedou po dálnici za sebou s velmi malými rozestupy s pomocí technické asistence řidiče a řídicích systémů. Všechna vozidla v seskupení jsou mezi sebou propojena prostřednictvím  digitální komunikace. První vozidlo v řadě je vedoucí a určuje rychlost a směr jízdy.

Související články

Využití platooningu v sektoru logistiky: MAN předal pilotní vozidla firmě DB Schenker
Využití platooningu v sektoru logistiky: MAN předal pilotní vozidla firmě DB Schenker

Síťově propojené trucky poprvé nastupují do praktického provozu v logistickém průmyslu: DB Schenker, MAN Truck & Bus a německá Vysoká škola Fresenius posunuly společný projekt jízdy v konvoji (tzv. Platooning) do další etapy. Klíče od nových konvojových vozidel byly předány 13. února v mnichovské centrále MAN. 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!