Nový typ dvouhmotového setrvačníku Valeo VBlade

25 června 2018, 14:50

Technologie dvouhmotových setrvačníků se vyvíjí již více než 30 let. Tento složitý mechanismus kombinuje funkci setrvačníku a tlumiče torzních kmitů. Valeo nyní přišlo s novou  technologií, založenou na inovační myšlence náhrady staré konstrukce využívající obloukové spirálové pružiny. Revoluční technologie se jmenuje Valeo „Blade“.

Takzvaný „downsizing“, který je trendem po zavedení nových emisních norem CO2 , nutil výrobce automobilů vyrábět nové modely s menším zdvihovým objemem motorů a s nižším počtem válců. Nové motory generují vyšší torzní kmity na klikové hřídeli a mívají také vyšší točivý moment. V důsledku toho vyžaduje hnací ústrojí více sofistikovaných komponentů, které dokážou potlačit torzní kmity motoru a zajistit ochranu převodovky.

Společnost Valeo je významným dodavatelem nových řešení v oblasti hnacího ústrojí – mezi ně patří také široký sortiment různých typů dvouhmotových setrvačníků. V nedávné době byla zavedena nejmodernější technologie založená na inovační myšlence náhrady staré konstrukce využívající obloukové spirálové pružiny za technologii Valeo „Blade“.

Klasická konstrukce dvouhmotových setrvačníků je založena na dvou nezávislých setrvačných hmotách. Konstrukce tedy rozděluje setrvačnou hmotu mezi motor a převodovku tak, aby se rezonanční otáčky motoru udržovaly pod volnoběžnými otáčkami motoru. Rozdíl je tedy v tom, že v systémech s pevnými setrvačníky se rezonance objeví v oblasti jízdních otáček. Proto tato konstrukce nabízí nejvyšší možnou úroveň komfortu. Primární setrvačník je upevněn přímo ke klikové hřídeli a obsahuje sadu obloukových pružin uložených ve speciálním mazivu. Sekundární setrvačník je vybaven klasickým krytem spojky s nízkou setrvačnou hmotou, což zlepšuje řazení převodových stupňů. Hlavní výhodou použití obloukových pružin je větší úhlové tlumení, které umožňuje maximální potlačení torzních vibrací.

Valeo nabízí několik typů dvouhmotových setrvačníků a pro nejnáročnější motory si v oblasti aftermarketu patentovala zcela novou technologii s názvem VBlade. Díly sice nevykazují téměř žádné vizuální rozdíly, ale co dělá tento dvouhmotový setrvačník unikátním, je jeho tlumicí mechanismus a vnitřní konstrukce.

Pro vyřešení jednoho z hlavních problémů dvouhmotového setrvačníku, kterým je přehřívání, nejsou u něj dvě pružiny srpkovitého tvaru uloženy v mazivu, jak je tomu u pružin standardního typu dvouhmotového setrvačníku. V této konstrukci mazivo není potřeba, protože termické chování je optimalizováno tím, že se srpkovitě tvarované pružiny nedotýkají svého vedení (jako v klasickém provedení), ale pohybují se proti kladce. Srpkovitě tvarované pružiny se hladce pohybují pouze na kladkách a nevzniká zde destruktivní tření.

Kompletní nabídka dvouhmotových setrvačníků společnosti Valeo je koncipována tak, aby uspokojila potřeby všech zákazníků.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!