Mzdové požadavky řidičů by měli hradit zákazníci dopravců

, 23 února 2018, 6:51

Zdá se, že dohoda u německého soudu, podle níž Deutsche Post dorovnala českému řidiči mzdu na minimální německou úroveň, podnítila vlnu zájmu dalších řidičů.

Aktuální jednání předsednictva Sdružení ČESMAD BOHEMIA jednoznačně konstatovalo, že příčinou této situace je naprostá neochota objednatelů přeprav akceptovat v cenách za dopravu navýšení platu řidičů na úroveň požadovanou v Německu. Místo toho nutí dopravce, aby podepisovali prohlášení, že německé mzdy vyplácejí, ačkoliv jim na to neplatí dostatečnou cenu za přepravu.

V České republice je systém odměňování jiný než v Německu, jeho součástí jsou i různé příplatky, odměny, stravné a kapesné, které nejsou započítávány. Že německý zákon není bez vady, potvrzuje i vytýkací řízení, které Evropská komise s Německem vede.

Marže podnikání v oboru silniční dopravy se v České republice dlouhodobě pohybuje mezi 1 – 2 procenty. To stačí maximálně na udržení firmy v chodu, v žádném případě to neumožňuje skokové navýšení mezd řidičů, které tvoří zhruba třetinu všech nákladů. Je iluzí si myslet, že si peníze určené na mzdy řidičů ponechávají majitelé firem.

Možné navýšení cen za dopravu ovšem nečeká pouze zahraniční firmy využívající služeb našich dopravců, ale samozřejmě i české firmy exportující na západ. Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř k tomu podotýká: „Přestože hospodářství zažívá už poměrně dlouhou dobu nebývalý růst, výkony české mezinárodní silniční dopravy nabraly opačný trend. To rozhodně nesvědčí o dobrém zdraví našeho oboru, ani o jeho ziskovosti. Zákazníci by se i v důsledku zmiňovaného německého případu měli připravit na nikoliv nepodstatné zvýšení cen dopravy.“

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!