Do roku 2020 bude na světě podle odhadů až 10 milionů datově propojených a autonomních vozidel. Aby na to Česko bylo připravena, rozjelo evropský projekt C-ROADS. Ministerstvo dopravy a další partneři projektu podepsali společnou konsorciální smlouvu, čímž projekt oficiálně odstartoval. Poběží až do roku 2020, přispěje ke zvýšení bezpečnosti dopravy v Evropě a položí základy na cestě k využívání kooperativních systémů a automatizovaného řízení vozidel, včetně těch autonomních.
V rámci projektu C-ROADS Czech Republic budou v letech 2017 až 2020 nasazeny C-ITS systémy nejen na dálnicích D1, D5, D11, ale i ve městech a městské hromadné dopravě či na železničních přejezdech. Důležitou součástí projektu bude testování využití stávajících, ale i zcela nových mobilních technologií pro vzájemnou komunikaci vozidel vybavených kooperativními technologiemi.
„Automobilový průmysl a doprava jsou oblastí rychlého technologického rozvoje. Výrobci zkoušejí nejen alternativní typy pohonů, ale v současnosti už testují i automatizovaná řízení vozidel,“ říká ministr dopravy Dan Ťok a doplňuje: „Některé testovací modely aut jsou již dnes vybavovány technologiemi, které realizují datovou komunikaci s dopravními systémy. Cílem je naučit vozidla sdílet informace mezi sebou a komunikovat s infrastrukturou, kdy se např. mezi vozidly a infrastrukturou automaticky předává informace o náledí na vozovce či přijíždějícím vozidle záchranné služby, kterému následně řidiči mohou přizpůsobit svou jízdu.“
Projekt, který koordinuje Ministerstvo dopravy, je spolufinancován z Nástroje pro propojení Evropy (CEF Transport). Spolupracuje na něm 8 hlavních partnerů: AŽD Praha, ČVUT, INTENS Corporation, O2 Czech Republic, T-Mobile, ŘSD, SŽDC a Brněnské komunikace. Do projektu se dále zapojují organizace, instituce a firmy ze státního, univerzitního i soukromého sektoru – např. Plzeňské městské dopravní podniky, Dopravní podnik Ostrava, ŠKODA AUTO a další. Celková cena za projekt činí cca 18,9 mil. EUR včetně nákladů na testování, vyhodnocování, přeshraniční provoz a mezinárodní projednávání nových standardů.
Všichni partneři v rámci projektu C-ROADS mají na starosti své vlastní aktivity. Patří sem testování LTE-V v síti T-Mobile, O2 bude ověřovat technické možnosti hybridní vozidlové jednotky pro automatickou datovou komunikaci mezi vozidly. ŘSD se zaměří na realizaci infrastruktury podél dálnic, AŽD a SŽDC vybaví vybrané železniční přejezdy pilotními C-ITS systémy, BKOM se zaměří na vybavení C-ITS technologií příjezdových radiál do Brna, INTENS řeší technickou koordinaci a standardizaci, ČVUT se zaměřuje zejména na vyhodnocení výstupů z testů. Informace o všech projektech konsorcia jsou k dispozici na webových stránkách projektu www.c-roads.cz.
Budoucnost
V nadcházejících letech bude třeba ještě vyřešit i některé legislativní a etické otázky (např. jasně definovat odpovědnost řidiče a výrobce) spojené s vyššími úrovněmi autonomních vozidel. Dopravní prostor v ČR tedy ještě není připraven na provoz plně autonomních vozidel bez řidiče, ale již dnes probíhají dílčí projekty výstavby, zástupci projektu se za koordinace Ministerstva dopravy účastní mezinárodních standardizačních konferencí a fór, organizují interní odborné diskuze a snaží se již nyní dopravní svět v ČR připravit na budoucnost.
Komentáře