O technologiích a inovacích nejen ve světě logistiky se diskutovalo na 3. ročníku školy podnikání tzv. Business Workout, tentokrát se zaměřením na startupy a technologie. S příspěvkem o digitalizaci, automatizaci a robotizaci v logistice vystoupil ředitel DB Schenker Tomáš Holomoucký. Na Technické univerzitě v Liberci hovořil mimo jiné o konvojích propojených kamionů nebo zapojení robotů ve skladech.
Tradiční služby jako je ubytování, osobní přeprava nebo maloobchodní prodej procházejí rozsáhlou digitalizací. Stejně tak logistika. Platforma Drive4Schenker nyní tuto digitalizaci přináší i do nákladní přepravy. Každý přepravce, který se do platformy zaregistruje, si vybere z nabízených zakázek za pevně danou cenu, nebo se zúčastní soutěže formou aukce.
„Žijeme ve světě, kde největší mediální platformy sami nevytváří žádný obsah a největší ‘taxislužba’ nevlastní žádná auta. S projektem Drive4Schenker máme potenciál být největším pozemním přepravcem v Evropě bez vlastní flotily,“ říká Tomáš Holomoucký.
Chytré úspory
Kromě rozsáhlé digitalizace služeb dochází i k jejich postupné automatizaci. Samořídící auta nebo kamiony dávno nejsou hudbou vzdálené budoucnosti. DB Schenker v Německu už několik měsíců společně s automobilkou MAN testuje automatizované, vzájemně propojené konvoje kamionů. V čele takového konvoje jede kamion s profesionálním řidičem, kterého následuje několik autonomních vozů.
„Platooning kamionů je budoucnost silniční logistiky. Konvoje totiž najednou šetří náklady, palivo i životní prostředí. Na několik poloautomatických kamionů stačí jeden řidič, který jede v čele, a ostatní kamiony ho samy následují. Díky kamerám a radarům, které neustále snímají okolí, mohou kamiony jet v těsném závěsu, takže se díky větrnému stínu snižuje spotřeba paliva a tím i množství vypouštěných emisí,“ vysvětluje Tomáš Holomoucký.
Virtuální realita a roboti
DB Schenker nezůstává pozadu ani v oblasti Průmyslu 4.0. „V některých skladech využíváme brýle pro rozšířenou realitu, které zaměstnancům usnadní výběr správného zboží ve skladu,“ říká Tomáš Holomoucký a uvádí další příklad ze Švédska: „Doteď musel skladník při expedici dojít k danému regálu a zboží z něj vyzvednout. V Arlandastadu nedaleko Stockholmu jsme v rámci inovací zavedli automatické roboty, které tento proces obrátily. Malý robot systému CarryPick dokáže vjet pod regál se zbožím, nadzvednout ho a celý přesunout tam, kde je zrovna potřeba. Nyní tedy regály se zbožím přijíždějí na pracovní stanici přímo ke skladníkovi.“
Komentáře