Výrobu vozidel v Česku výrazně ovlivňuje nedostatek polovodičů

, 20 července 2021, 15:21

Po slibném začátku roku začala produkce vozidel v Česku ztrácet tempo. Na vině je především nedostatek čipů potřebných pro výrobu osobních automobilů i slabší poptávka na hlavních trzích EU. V první polovině roku bylo vyrobeno celkově 663.015 automobilů. To je sice meziročně o 31,7 % vozidel více, avšak ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 stále o 11,2 % méně. Do výroby se promítly výpadky dílů a vynucené odstávky v květnu a červnu. Produkce elektrických vozidel nadále tvoří zhruba desetinu celkové produkce.

Automobilky se v prvním čtvrtletí i přes pokračující pandemii přibližovaly předkrizovým číslům. V jarních měsících se pak ale do výroby naplno promítly problémy v dodavatelských řetězcích.

Automobilový průmysl je nadále pod enormním tlakem. Celosvětový nedostatek čipů, ale i rostoucí ceny vstupních surovin a materiálů, nedostatek pracovní síly v ČR i nadále nejistá situace ohledně vývoje pandemie výrazně ovlivňují výkonnost odvětví. Také poptávka po nových vozidlech je nadále výrazně pod úrovní předkrizového roku 2019. V zemích EU, tedy na našich hlavních exportních trzích, je tento pokles více než pětinový,“ komentuje dosavadní výkonnost odvětví Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Problémy s nedostatkem čipů budou produkci výrazněji ovlivňovat také ve druhé polovině roku. Nebýt tohoto problému, produkce by mohla být zhruba o dalších 5 procent vyšší a zcela jistě by se minimálně přiblížila předkrizovým dobám. Odhadujeme, že v letošním roce vyrobí tuzemské automobilky celkově zhruba 1,3 milionu vozidel, “ dodává Zdeněk Petzl.

Od začátku roku bylo vyrobeno celkem 663.015 osobních vozů, tj. meziročně o 31,7 % více. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 byla produkce nižší o téměř 84 tisíc vozidel (- 11,2 %). Více než 92 % vyrobených automobilů mířilo na zahraniční trhy. Po nárůstu výroby v březnu a v dubnu se měsíční produkce v červnu opět přiblížila zpět hranici 100 tisíc vyrobených kusů. Ve srovnání s loňským červnem dokonce ztratila 0,8 %.

Autobusy

V prvním pololetí bylo v Česku vyrobeno 2.327 autobusů (+ 4,3 %), 337 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (- 16,2 %), zbývajících 1.959 bylo exportováno (+ 9,5 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 2.113 autobusů, tedy o 5,7 % více než v loňském roce. SOR Libchavy dokázal v první polovině tohoto roku vyrobit 205 autobusů (- 8,1 %), z toho 36 ks bylo s elektrickým pohonem (tj. podíl 17,6 %). Výrobce KHMC Opava v tomto roce vyrobil 9 autobusů, tedy stejně jako v loňském roce.

Nákladní vozidla

Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v první polovině tohoto roku 538 vozidel, tedy o 90 ks méně než ve stejném období loňského roku (tj. – 14,3 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (373 ks), v Česku bylo umístěno 159 vozidel.

Přípojná vozidla

Ve srovnání s minulým i předminulým rokem se dařilo výrobcům v segmentu přípojných vozidel. Mezi lednem a červnem bylo vyrobeno celkově 17.099 přívěsů a návěsů, tj. o 1.645 ks více než vloni (+ 10,6 %) a o 1.933 více než předloni (+12,7 %). Celkový růst segmentu podpořila především společnost AGADOS, která produkuje malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila celkově 15.946 ks (+ 11,0 %), v Česku jich prodala 10.074 ks (+ 23,0 %) a na export zamířilo 5.615 ks (- 5,0 %). Dařilo se i výrobcům v segmentu velkých přívěsů a návěsů. Společnost PANAV vyrobila 218 přívěsů a návěsů, tj. o 35 ks více než v loňském roce (+ 19,1 %). V prvním pololetí pak prodala 191 ks v Česku, 27 ks bylo exportováno. Vzrostla také produkce Schwarzmülleru. Od ledna do června vyrobil 935 velkých přípojných vozidel (+ 3,0 %). Na tuzemském trhu bylo letos umístěno 379 ks (+ 135,4 %), exportováno bylo 1.001 ks (+ 95,9 %).

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!