V září 2019 došlo poprvé v tomto roce k poklesu registrace užitkových vozidel v EU (-10,0 %), čímž došlo k přerušení osmi měsíců po sobě jdoucího růstu.
Celkem nová užitková vozidla
Poptávka klesla ve všech segmentech a na všech hlavních trzích EU, s výjimkou Itálie (+8,8 %) a Francie (+ 2,5 %). Nejsilnější pokles za minulý měsíc zaznamenalo Spojené království, které stále čelí nejistotě Brexitu (-22,0 %), následované Německem (-11,5 %) a Španělskem (-4,2 %).
Devět měsíců v roce zůstala poptávka po nových užitkových vozech v EU pozitivní (+ 4,6 %), a to i přes pokles v září. S dvojciferným nárůstem (10,9 %) pomohlo Německo k tomuto růstu, ale v letošním roce zatím vykázaly pozitivní čísla také další čtyři trhy: Francie (+ 6,1 %), Velká Británie (+ 5,1 %), Itálie (+4,9 %) a Španělska (+1,5 %).
Nová lehká užitková vozidla (LCV) do 3,5 t
Výsledky ze září 2019 ukázaly pokles registrací lehkých užitkových vozidel v celé EU o 9,4 %. Hlavním důvodem tohoto poklesu je skutečnost, že prodej nových dodávek podléhá režimu testování emisí WLTP od 1. září, přesně jeden rok po zavedení zkoušky pro všechny osobní automobily. Ve skutečnosti více než polovina všech zemí EU zaznamenala v září pokles (celkem 16), přičemž Spojené království (-23,5 %) a Německo (-11,2 %) zaznamenaly minulý měsíc dvojciferné ztráty.
Doposud v roce 2019 se trh EU pro nové dodávky rozšířil o 4,4 % na celkových 1,6 milionu registrovaných vozidel. Každý z hlavních trhů EU si během prvních devíti měsíců roku vedl dobře: Německo (+ 11,2 %), Itálie (+ 6,9 %), Francie (+ 5,9 %), Spojené království (+ 4,5 %) a Španělsko (+ 1,9 %).
Nová těžká užitková vozidla (HCV) 16 tun a více
V září zaznamenala registrace těžkých nákladních vozů již třetí měsíc v řadě meziroční pokles a v minulém měsíci klesla o 13,8 % na 22.887 kusů. Ve skutečnosti všechny klíčové trhy Evropské unie zaznamenaly minulý měsíc slabý výkon, zejména Itálie (-22,9 %) a Německo (-16,3 %).
Od ledna do září 2019 se poptávka EU po těžkých nákladních vozech zvýšila o 5,3 %, a to i přes zpomalení za poslední tři měsíce. Tento růst byl do velké míry tažen Spojeným královstvím (+ 16,0 %), Francií (+ 9,2 %) a Německem (+ 8,2 %). Zároveň došlo k poklesu registrací těžkých nákladních vozidel v Itálii (-6,7 %) a Španělsku (-1,4 %).
Nová střední a těžká užitková vozidla (MHCV) nad 3,5 t
V minulém měsíci byla poptávka po nových nákladních vozech v celé Evropské unii o 13,4 % nižší než v září 2018. Stejně jako v případě segmentu těžkých nákladů došlo v září k poklesu všech hlavních trhů EU. Itálie (-22,7 %), Německo (-12,3 %) a Spojené království (-11,3 %) vykázaly dvojciferný pokles.
Během prvních devíti měsíců roku se registrace nákladních vozidel v EU zvýšila o 5,7 %, i když ve třetím čtvrtletí byla poptávka záporná. Spojené království (+ 13,6 %), Německo (+ 10,6 %) a Francie (+ 8,0 %) vedly tento růst, zatímco Itálie (-6,4 %) a Španělsko (-2,0 %) vykázaly horší výkon než v předchozím roce.
Nové střední a těžké autobusy a autobusy (MHBC) nad 3,5 t
V září 2019 byla registrace autobusů a autokarů v EU o 6,7 % nižší než v loňském roce. Růst na klíčových trzích byl smíšený. Po velmi silném výkonu v srpnu zaznamenalo Španělsko minulý měsíc dvojciferný pokles (-28,8 %). Naproti tomu francouzské (+ 11, 1%) a italské (+ 5,6 %) registrace se v září zvýšily.
Devět měsíců do roku 2019 zůstala poptávka po nových autobusech a autokarech kladná (+2,9 %). Tento rok byl růst do značné míry udržován střední Evropou (+ 17,1 %). Při pohledu na hlavní západoevropské trhy byly Francie (+2,5 %), Španělsko (+0,7 %) a Německo (+0,3 %) jedinými zeměmi, které dokázaly zaznamenat skromný zisk.
Komentáře