Výpadky motoru u nákladních vozidel jsou často přisuzovány těsnění hlavy válců. Tento předpoklad je logický, protože ve většině autodílen se montáž těchto konstrukčních dílů provádí podle návodu k opravě s velkou pečlivostí. Analýza příčiny vycházející z mnoha let praxe však ukazuje něco jiného: Často je skutečná příčina poruchy motoru jiná. Těsnění hlavy válců je většinou pouze ta konstrukční část, na které je poškození vidět, protože již zcela netěsní. Těsnění hlavy válců se pak zpravidla reklamuje jako defektní a je zasláno zpět výrobci.
Přehřátí jako častá příčina
Jednou z hlavních příčin selhání těsnění hlavy válců je přehřátí. Často k němu dochází kvůli problémům v chladicím systému, například při defektním vodním čerpadle, blokovaném chladiči nebo při nefunkčním termostatu. K přehřátí může dojít také při nedostatku chladiva, který může být způsoben netěsností nebo nedostatečným odvzdušněním po montáži. Kromě toho existují také méně zřejmé příčiny přehřátí. Například defekt ve výfukovém systému, jako je volný konstrukční díl v tlumiči hluku nebo roztavený katalyzátor, může zvýšit protitlak výfukových plynů. To způsobí tepelné přetížení těsnění hlavy válců a sousedních součástí motoru. Také chybné doby vstřikování nebo chybné množství způsobené defektním vstřikovacím systémem může způsobit nedokonalé spalování a tím zvýšený vývoj tepla.
Typické znaky poškození při přehřátí
Těsnění hlavy válců poškozené přehřátím je možné často rozpoznat podle charakteristických znaků:
- Tepelně zničený měkký materiál: V bezprostřední blízkosti průchodů vody dochází ke zvedání těsnicího měkkého materiálu. K tomu dochází, pokud do matrice z měkkého materiálu pronikne chladivo, zde se vypaří a uvolní měkký materiál od kovového nosiče.
- Propálené obruby spalovacího prostoru: Kovové obruby spalovacího prostoru se mohou působením tepla oddělit nebo deformovat.
- Přestup plynu do chladicího okruhu: Jasným znakem jsou viditelné bublinky plynu v chladiči nebo ve vyrovnávací nádrži a také rostoucí tlak chladiva.
- Zdeformované těsnění hlavy válců: Na těsnění je zřejmé zvlnění nebo jiné deformace způsobené nerovnoměrným tepelným zatížením.
- Ztráta chladiva: Poškozené oblasti těsnění mohou způsobit únik chladiva, což dále zhoršuje poruchu motoru.
Preventivní opatření a oprava
K zabránění poškození těsnění hlavy válců přehřátím je nezbytná pečlivá údržba a montáž:
- Kontrola chladicího systému: Součásti jako je termostat, vodní čerpadlo a chladič pravidelně kontrolujte a v případě potřeby vyměňte. Usazeniny nebo ucpání v chladicím systému by měly být odstraněny.
- Dodržování pokynů montáže: Zkontrolujte rovinnost hlavy válců a motorového bloku a popř. přepracujte. Vždy používejte nové šrouby hlavy válců a dotahujte ve správném pořadí a utahovacím momentem předepsaným výrobcem.
- Používání vysoce kvalitních náhradních dílů: Používejte jen schválená těsnění a chladivo, zabráníte tak poškození korozí nebo materiálu.
-
Analýza příčiny před opravou: Před počátkem opravy určete přesnou příčinu problému, aby bylo zabráněno opakovanému poškození.
Spolehněte se na maximální kvalitu a spolehlivost. Společnost Elring nabízí perfektní řešení pro každou situaci. Naše těsnění se vyznačují maximální zatížitelností a životností. Byla vyvinuta odborníky, kteří vědí, co je v praxi důležité. Více informací najdete na stránkách firmy Elring.
Komentáře