V Maďarsku platí od 25. července nová nařízení, která stanoví, že za nepoužití bezpečnostního pásu během kontroly bude odpovědný dopravce, nikoli řidič. V tomto článku se budeme zabývat tím, co přesně se změnilo a proč, jaké jsou pokuty a jak se jim mohou dopravní společnosti vyhnout.

Jak se mění předpisy?
Od 5. července 2025 může maďarská policie uložit pokutu přepravní společnosti, pokud zjistí, že řidič jejího vozidla neměl zapnutý bezpečnostní pás. Je to důsledek novely předpisů zavádějící objektivní odpovědnost majitele vozidla.
Dosud mohl být potrestán pouze řidič, ale v mnoha případech dopravci odmítali označit pachatele, což vedlo k zastavení těchto řízení. Nyní, pokud společnost neprokáže, kdo řídil vozidlo v okamžiku odhalení přestupku, pokutu dostane majitel vozidla.
Jak budou kontroly probíhat?
Nové předpisy jsou vymáhány automaticky. Na silnicích již funguje monitorovací systém VÉDA, tedy síť kamer schopných rozpoznat porušení předpisů bez zastavení vozidla. Ohlášeny jsou také kontroly pomocí dronů.
Rozsah problému je obrovský, protože jen v roce 2024 bylo v Maďarsku vydáno více než 206.000 pokut za nepoužití bezpečnostních pásů v celkové výši přibližně 8,8 milionu eur. Podle statistik si bezpečnostní pásy zapíná jen něco málo přes 92 % řidičů v Maďarsku, zatímco průměr v zemích EU se pohybuje od 96,5 % do 99,2 %. Novela předpisů má tedy „povzbudit” k jejich dodržování.
Jakou pokutu lze dostat za nepoužití bezpečnostního pásu?
Výše pokuty závisí na místě spáchání přestupku:
- v zastavěné oblasti – až 20.000 HUF (~1.200 Kč)
- mimo zastavěnou oblast – až 30.000 HUF (~1.800 Kč)
- dálnice – až 40.000 HUF (~2.500 Kč)
V tomto případě se nic nezměnilo, protože výše pokut je stejná jako před novelizací předpisů. V případě dopravních společností je však třeba zohlednit také počet vozidel ve vozovém parku a četnost jízd na území Maďarska.
Co musí dopravce udělat, aby se vyhnul pokutě?
Pokud dopravní společnost obdrží takovou maďarskou pokutu, může se pokusit prokázat, kdo skutečně přestupek spáchal. K tomu je třeba předložit např. nákladní list, záznamy tachografu nebo GPS systému spolu s údaji o řidiči. Ukazuje se, že je to jediná možnost obrany proti nutnosti zaplatit pokutu majitelem dopravní společnosti.
Čas ukáže, zda a jakou odezvu bude mít změna maďarských předpisů v EU. Nelze vyloučit, že i jiné země se rozhodnou podobným způsobem zpřísnit předpisy.
Komentáře