Devět předních dopravních organizací z Polska, Maďarska, Chorvatska, Slovinska a České republiky se obrátilo na orgány Evropské unie s výzvou k okamžitému zastavení prací na reformě pravidel koordinace systémů sociálního zabezpečení. Navrhovaná revize nařízení 883/2004 a 987/2009 by podle signatářů mohla vést k chaosu v odvětví silniční dopravy, ohrozit miliony pracovních míst a podkopat konkurenceschopnost hospodářství EU.
Výzvu podepsali zástupci klíčových organizací ze střední a východní Evropy, které dohromady představují významnou část evropského odvětví nákladní dopravy. Mezi signatáři jsou mimo jiné: Svaz průmyslu a dopravy České republiky (SAP), Národní sdružení autodopravců Maďarska (NiT Hungary), Celopolské sdružení zaměstnavatelů v silniční dopravě (OZPTD) z Polska, Polský svaz dopravy (PUT), Dopravní sekce Hospodářské komory Slovinska, Sdružení chorvatských autodopravců (UHCP), Sdružení zaměstnavatelů „Transport a logistika Polsko“ (TLP) a Sdružení mezinárodních autodopravců (ZMPD).
Organizace kritizují ustanovení o takzvané „pluriaktivitě“, tj. nová kritéria pro určení místa provozovny, a povinnost předem oznámit záměr vyslat pracovníka. Podle jejich názoru by tyto změny mohly způsobit, že řidič bude podléhat třem různým právním režimům (pracovnímu, daňovému a sociálnímu) současně – v závislosti na zemi registrace podniku, místě poskytování služby a bydlišti pracovníka.
„Navrhované právní předpisy ukládají zbytečné administrativní povinnosti, které rozdělí jednotný trh EU na mnoho různých systémů. Místo aby podporovaly mobilitu a flexibilitu v dopravě, budou hrubě bránit činnosti dopravních společností,“ varuje Maciej Wroński, prezident TLP.
Dalším problémem je povinnost hlásit každý odjezd řidiče předem. V praxi to znemožní vyřizování ad hoc zakázek, které jsou pro toto odvětví typické, a zvýší emise CO2 tím, že se sníží možnost eliminovat tzv. „prázdné jízdy“.
Organizace rovněž varují, že reformy zasáhnou samotné řidiče. Ti, nuceni k častým změnám v systému sociálního zabezpečení, mohou přijít o své nároky a jejich důchody budou závislé na zdlouhavých a nákladných řízeních v několika zemích. Wroński dodává, že namísto zvýšení sociální ochrany pracovníků by nové předpisy mohly vést ke skutečné ztrátě výhod a nejistotě ohledně jejich kontinuity, což představuje vážnou hrozbu nejen pro podniky, ale především pro pracovníky.
Signatáři společného dopisu vyzývají Evropskou komisi, Evropský parlament a Radu EU, aby sporné právní předpisy odmítly nebo alespoň zrušily ustanovení o pluralitě a povinnosti předchozího oznámení vyslání pracovníka. Podle jejich názoru novela v současné podobě porušuje základní zásady společného trhu a představuje skutečnou hrozbu pro evropský logistický systém a sociální zabezpečení mobilních pracovníků. Úplné znění výzvy naleznete na uvedeném odkazu ve formátu PDF.
Komentáře