Velká zkouška elektrických nákladních vozidel je u konce. Má dálková e-doprava v Evropě smysl?

16 srpna 2024, 11:49

Test elektrických nákladních vozidel, který zahrnoval cesty do nejvzdálenějších koutů kontinentální Evropy, skončil. Vozy se nabíjely pouze na veřejných dobíjecích stanicích. Mohou organizátoři konstatovat, že šlo o úspěch?

Konec elektrické cesty po Evropě

Společnost Mercedes-Benz Trucks úspěšně ukončila evropské turné nákladních vozidel eActros 600. Po 45 dnech plně elektrické expedice na trase přes celkem 22 zemí dorazily dva předsériové prototypy Mercedes-Benz eActros 600 koncem minulého týdne s více než 15.000 kilometry na tachometru bezpečně zpět do německého Wörthu nad Rýnem. Oba e-trucky během této doby ujely 15.269, resp. 15.939 kilometrů a každý z nich dokončil cestu s celkovou hmotností soupravy 40 tun. Po celou dobu trasy tankovali konstruktéři oba dálkové kamiony výhradně z veřejně přístupných dobíjecích míst.

„Obě testovaná vozidla si na silnici vedla výborně. Máme za sebou téměř sedm týdnů plných vzrušujících zážitků a setkání, během nichž jsme mohli získat mnoho cenných poznatků. Expedice takového rozsahu vyžaduje pečlivou přípravu a plánování, zejména s ohledem na dobíjení baterií z veřejných dobíjecích míst. I přes velmi rozdílné zkušenosti s dobíjecími zastávkami se ukázalo, že využití bateriového elektrického pohonu v dálkové dopravě je možné. Dojezd 500 km vozu eActros 600 na jedno nabití baterií byl pro nás vždy spolehlivým parametrem pro plánování,“ řekl Christof Weber, vedoucí globálního testování Mercedes-Benz Trucks.

Jízdu pozorně sledovalo přibližně 30 novinářů z 20 evropských zemí – téměř všichni se také posadili za volant. O konkrétních závěrech a zjištěních „Mercedes-Benz eActros 600 European Testing Tour 2024“ bude výrobce informovat na zářijovém dopravním veletrhu IAA v Hannoveru.

Severní a jižní konec Evropy jako klíčové body na trase

Oficiální zahájení trasy se uskutečnilo 11. června ve Frankfurtu nad Mohanem. Trasa obou kamionů vedla nejprve na sever – přes Německo, Dánsko a Švédsko – aby vyvrcholila první etapou právě v době letního slunovratu: u severního mysu v Norsku, což je nejsevernější bod Evropy dosažitelný po souši. Koncem června se konvoj vydal na jih – přes Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Litvu, Polsko, Českou republiku, Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko, Slovinsko, Itálii, Francii a Španělsko. Po krátké zastávce ve druhém klíčovém bodě cesty, španělské Tarifě – nejjižnějším cípu evropského kontinentu – vedla trasa kamionů zpět na sever, přes Portugalsko, Francii, Belgii, Nizozemsko a Lucembursko – do Německa.

Cíl: získání zkušeností se spotřebou energie na různorodých trasách

Cílem projektu „eActros 600 European Testing Tour 2024“ společnosti Mercedes-Benz Trucks bylo získat rozsáhlé zkušenosti se spotřebou energie na různých trasách, v různých topografických podmínkách a klimatických pásmech. O získané poznatky se pak chce výrobce podělit se zainteresovanými zákazníky. Velká kapacita baterie více než 600 kilowatthodin spolu s novou, mimořádně úspornou elektrickou hnací nápravou navrženou ve vlastní režii, zajišťuje modelu eActros 600 dojezd 500 kilometrů bez nutnosti dobíjení.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!