Společnost MAN Truck & Bus rozšiřuje své portfolio e-nákladních vozidel pro své zákazníky. Z původních tří definovaných kombinací se počet konfigurovatelných variant rozrostl na více než milion. Nové verze podvozků eTGX a eTGS lze univerzálně přizpůsobit prostřednictvím různých rozvorů, verzí kabin, výkonů motorů, konfigurací baterií a mnoha dalších specifických prvků pro dané odvětví. Na předním světovém veletrhu techniky pro životní prostředí, vodní a odpadové hospodářství IFAT v Mnichově (13.-17. května 2024) MAN poprvé představil novou řadu bateriových elektrických podvozků v konfiguracích 4×2 a 6×2, které jsou ideálním základem pro širokou škálu aplikací v komunálním a komunálním sektoru.
Kromě předpokládaného výkonu až 1,6 milionu kilometrů nebo životnosti až 15 let (v závislosti na způsobu použití vozidla) jsou bateriové podvozky také mimořádně odolné, a proto jsou vhodné zejména pro potřeby obcí a místních úřadů.
„Zkušenosti v oblasti nástaveb pro dopravní průmysl byly vždy součástí DNA společnosti MAN. Odborné znalosti výrobců nástaveb jsme cíleně začlenili do vývoje našich nových e-nákladních vozidel již v raných fázích. To nám umožňuje nabídnout optimální kombinaci elektrického vozidla a nástavby pro specifické požadavky každého zákazníka. Nový e-truck splňuje všechny předpoklady pro udržitelnou elektrifikaci komunálního sektoru a sektoru veřejných služeb,“ řekl na tiskové konferenci Friedrich Baumann, člen představenstva odpovědný za prodej a zákaznická řešení společnosti MAN Truck & Bus.
V závislosti na typu provozu si zákazníci mohou pro svůj e-truck objednat tři, čtyři, pět nebo šest modulárně kombinovatelných baterií, přičemž umístění baterií je rovněž variabilní. Podvozky MAN eTGX a MAN eTGS pro celkovou hmotnost vozidel od 18 do 28 tun jsou k dispozici s elektromotorem o výkonu 333 k, 449 k nebo 544 k a nabízejí přesně to, co je potřeba pro širokou škálu aplikací: Podvozek MAN eTu je vybaven flexibilním prostorem pro komponenty nástavby na rámu vozidla, velkým výběrem mechanických a elektrických pomocných pohonů s různými výkony, až devíti různými rozvory, šesti verzemi kabiny, řiditelnými a neřiditelnými vlečenými nápravami, odpružením listovými pery a vzduchovým odpružením na všech nápravách, jízdními programy speciálně přizpůsobenými pro daný typ provozu a řadou dalších specifických prvků pro daný segment.
Na nový podvozek MAN e-truck lze implementovat prakticky jakékoli řešení karoserie. Vozidla pro svoz komunálního odpadu, ramenové a hákové nakladače kontejnerů, například na stavební suť, valníky, třístranné sklápěče a sklápěče s hydraulickou rukou pro přepravu stavebních materiálů, stejně jako nákladní automobily pro zimní údržbu silnic nebo lanové pracovní plošiny… Dostatečný je i dojezd, protože i pro nejkratší rozvor 3,75 m je k dispozici pět baterií s využitelnou kapacitou až 400 kWh. To odpovídá dojezdu až 500 km bez nutnosti dobíjení baterií. Při typickém provozu komunálních vozidel nebo při odvozu kilometrů a likvidaci odpadu však postačí i méně baterií, takže užitečné zatížení může být zvýšeno až o 2.400 kg.
Komplexní poradenství v oblasti e-mobility
MAN na veletrhu IFAT představil svou novou nabídku e-nákladních vozidel a komplexní poradenství v oblasti elektromobility. Poradenství při přechodu na e-mobilitu zahrnuje analýzy využití vozidel a požadavků na nabíjecí infrastrukturu, které jsou specifické pro jednotlivé zákazníky. Součástí nabídky jsou také nabíjecí stanice – ve spolupráci s jejich dodavateli. Kromě toho jsou pro nové elektrické „lvy“ k dispozici servisní smlouvy a řešení financování přizpůsobená speciálně e-mobilitě a potřebám odvětví ekologických technologií, jakož i četné digitální služby.
Odborník z oboru: Rozmanité portfolio vozidel od 3,5 do 18 t
Kromě nového nákladního vozidla eTGS s nosičem kontejnerů vystavoval MAN na exponátech s konvenčním pohonem také svůj potenciál v oblasti nástaveb s ekologickou technikou. Nabídku v hmotnostní kategorii od 3,5 do 18 t reprezentovalo kompaktní, obratné vozidlo pro svoz odpadu v centrech měst a na pěších zónách na bázi dodávky TGE a také MAN TGM s výbavou pro zimní údržbu komunikací. Divize MAN Individual předvedla speciálně upravené podvozky a kabiny pro tento sektor. Premiérou v oblasti bezpečnostních a asistenčních systémů byl asistent nouzového brzdění kompatibilní s montážní deskou sněhového pluhu. To je umožněno novým umístěním radarového senzoru.
Nové funkce asistenčních systémů a MAN PowerMatic
Na veletrhu IFAT MAN poprvé představil funkce asistenčních i bezpečnostních systémů, které budou k dispozici pro vozidla s elektrickým i konvenčním pohonem od roku 2024. Patří mezi ně detekce chodců a cyklistů, která je důležitá zejména v městském provozu, protože pomáhá předcházet kolizím s nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. Funkce „Front Detection“ (detekce objektů těsně před vozidlem při rozjezdu) je rovněž integrována do strategie třetí generace asistenta nouzového brzdění (EBA) MAN. Mezi další inovace vyvinuté s cílem pomoci řidičům při jejich rozmanité a náročné práci patří rozpoznávání dopravních značek, ukazatel tlaku v pneumatikách, elektronická podpora připojování přívěsu a nový kamerový systém pro couvání. Významnou novinkou pro modelové řady TGL a TGM je automatická převodovka MAN PowerMatic s měničem točivého momentu, která řadí efektivněji a s menším opotřebením komponentů. Automatická převodovka také znamená výrazné zvýšení komfortu ovládání vozidla, zejména v užitkových a podobných aplikacích s velkým množstvím rozjezdů, zastavování a manévrování.
Komentáře