Výběr mýtného od vozidel s maximální povolenou hmotností nad 3,5 tuny stagnuje. Za prvních 8 měsíců roku 2023 zaplatili dopravci na mýtném 9,897 miliardy korun, jen o 7,5 milionu korun více, než za prvních 8 měsíců roku 2022. V samotném srpnu v meziročním srovnání poklesl výnos z mýtného o 1,15 procenta na 1,218 miliardy korun.
„S ohledem na vývoj ekonomiky jde o dobrý výsledek. Díky flexibilitě satelitního mýtného systému, který umožňuje velmi rychle zpoplatňovat nově zprovozněnou silniční infrastrukturu, se daří státu udržet důležité příjmy pro její údržbu a další rozvoj, a zároveň spravedlivě zpoplatnit vozidla, která mají na její opotřebení největší vliv,“ uvedl Petr Chvátal, generální ředitel společnosti CzechToll.
Přes stagnaci v letošním roce zůstávají výnosy z mýtného velmi důležitým zdrojem Státního fondu dopravní infrastruktury. A v dlouhodobém horizontu jejich význam roste. Výnosy za letošních prvních 8 měsíců jsou na srovnatelné úrovni s celoročním výběrem mýtného v roce 2016, kdy bylo za celý rok předepsáno na mýtném 9,888 miliardy korun.
Srpnovému poklesu ve výběru mýtného odpovídá i pokles počtu mýtných transakcí. Systém elektronického mýtného jich zaznamenal necelých 94 milionů, což je v meziročním srovnání o necelá 2 procenta méně.
Komentáře