V říjnu 2022 se trh s novými užitkovými vozidly v EU nadále potýkal s problémy a klesal již šestnáctý měsíc v řadě (-8,9 %).
Důvodem byl pokles registrací nových dodávek, které tvoří naprostou většinu celkového prodeje užitkových vozidel. Naopak segmenty nákladních vozidel a autobusů si vedly lépe než v říjnu 2021. Pokud se podíváme na čtyři největší trhy v regionu, nejprudší pokles celkových prodejů užitkových vozidel zaznamenalo Německo (-12,4 %), následované Francií a Itálií s mírnějšími ztrátami (-5,3 %, resp. -3,9 %). Španělsku se naopak podařilo vykázat mírný nárůst (+1,2 %).
Po deseti měsících roku se registrace nových užitkových vozidel v celé Evropské unii snížily o 16,8 % na 1,3 milionu kusů. Celkovou výkonnost regionu tlumily slabé výsledky jeho čtyř klíčových trhů, které se všechny potýkaly s dvouciferným poklesem: Španělsko (-20,9 %), Francie (-19,1 %), Německo (-15,4 %) a Itálie (-10,4 %).
Nová lehká užitková vozidla (LCV) do 3,5 t
V říjnu poklesly registrace nových lehkých užitkových vozidel v EU o 14,4 % na celkových 102.226 kusů. Všechny hlavní trhy EU zaznamenaly minulý měsíc pokles, zejména Německo (-16,6 %), Itálie (-7,3 %) a Francie (-6,7 %), zatímco ve Španělsku zůstal prodej nových dodávek relativně stabilní (-0,5 %).
Od ledna do října 2022 se registrace lehkých užitkových vozidel v EU snížily o 20,6 % na 1 milion kusů. Kromě České republiky (+1,6 %) a Slovenska (+0,1 %) se na celkovém poklesu podílely všechny trhy EU, včetně čtyř největších, které se všechny potýkaly s dvoucifernými ztrátami: Španělsko (-25,5 %), Francie (-21,1 %), Německo (-18,7 %) a Itálie (-11,9 %).
Nová těžká užitková vozidla (HCV) o hmotnosti 16 t a více
Registrace těžkých užitkových vozidel v Evropské unii v minulém měsíci vykázaly zrychlený růst, a to o 18,0 % na 23 592 kusů. Všechny čtyři klíčové trhy v západní Evropě pozitivně přispěly k růstu regionu, přičemž nejvýraznější přírůstek zaznamenala Itálie (+33,7 %), následovaná Francií (+7,6 %), Španělskem (+7,3 %) a Německem (+1,2 %).
V letošním roce bylo v celé EU zatím zaregistrováno 211.649 nových těžkých nákladních vozidel, což je o 5,9 % více než ve stejném období roku 2021. S výjimkou Německa (-0,6 %) zaznamenaly růst všechny největší trhy v západní Evropě: Španělsko (+10,6 %), Itálie (+3,0 %) a Francie (+2,9 %).
Nová střední a těžká užitková vozidla (MHCV) nad 3,5 t
Říjnové registrace nových středních a těžkých nákladních vozidel vzrostly v celé Evropské unii o 16,0 %. Většina trhů v regionu zaznamenala dvouciferný nárůst, včetně Polska (+24,7 %) – které je třetím největším trhem EU pro nákladní automobily – a Itálie (+28,5 %). Ostatní hlavní trhy zaznamenaly skromnější, ale přesto solidní nárůsty: Španělsko (+7,3 %), Francie (+3,9 %) a Německo (+3,5 %).
Po deseti měsících roku 2022 vzrostl trh středních a těžkých užitkových vozidel v EU o 2,7 % a čítal 247 253 prodaných kusů. Čtyři klíčové trhy v západní Evropě zaznamenaly smíšené výsledky. Německo a Francie čelily poklesu, a to o 3,7 %, resp. 0,8 %. Naopak Španělsku se podařilo vykázat růst (+9,9 %), následované Itálií s mírnějším nárůstem o 0,8 %.
Nové střední a těžké autobusy a autokary (MHBC) nad 3,5 t
V říjnu 2022 zaznamenaly registrace nových autobusů a autokarů v EU po čtyřech po sobě jdoucích měsících poklesu silný růst (+24,4 %). K tomuto celkovému nárůstu výrazně přispěly země střední Evropy (+87,1 %). Při pohledu na čtyři hlavní trhy si hůře než před rokem vedlo pouze Německo (-27,7 %). Naopak Španělsko zaznamenalo dvouciferný nárůst (+25,9 %), následované Itálií (+6,9 %) a Francií (+5,6 %) s mírnějšími, ale stále solidními výsledky.
Od ledna do října se trh s novými autobusy a autokary v EU snížil o 2,4 % na 22.832 kusů, a to i přes výrazné oživení v minulém měsíci. S výjimkou Španělska (+29,0 %) zaznamenaly všechny klíčové trhy v regionu výrazný pokles: Německo (-23,0 %), Francie (-13,3 %) a Itálie (-8,4 %).
Komentáře