Mercedes-Benz Trucks uvede na trh třetí generaci motoru OM 471

12 dubna 2022, 16:56

Vysoký výkon, maximální spolehlivost, hospodárnost v každodenním provozu, nízká spotřeba paliva a zároveň dobrá dynamika. To jsou základní požadavky dopravních společností na nákladní vozy, protože právě díky nim dosahují svých zisků. Jak tyto náročné požadavky splňuje nový motor OM 471 od Mercedesu?

S třetí generací pohonné jednotky, na kterou lze již nyní podávat objednávky a která bude k dispozici od října 2022, startuje Mercedes-Benz Trucks další etapu. Vybavuje svůj nejprodávanější motor pro těžká užitková vozidla řadou inovací zvyšujících výkon. Všechna tato vylepšení splňují vysoké nároky provozovatelů vozových parků i profesionálních řidičů.

motor OM 471 od Mercedesu

„Při vývoji třetí generace motoru OM 471 jsme se plně zaměřili na potřeby zákazníků. Naším cílem bylo snížit celkové náklady na vlastnictví (TCO) a snížit spotřebu paliva. Prospěje to jak našim zákazníkům, tak životnímu prostředí,” uvedla Karin Rådströmová, členka představenstva společnosti Daimler Truck Holding AG.

Třetí generace motoru OM 471, kterým jsou vybavena vozidla Mercedes-Benz Actros a Mercedes-Benz Arocs, se vyznačuje těmito technickými inovacemi.

Mercedes-Benz Actros

Optimalizovala se geometrie pístu, konstrukce vstřikovací trysky a parametry hlavy válců. Tímto způsobem se zvýšil kompresní poměr tohoto řadového šestiválce z 18,3:1 na 20,3:1, což vedlo k účinnějšímu spalování.

Jedním z nejdůležitějších opatření pro zvýšení palivové účinnosti v moderních vznětových motorech je optimalizace přeplňování. S třetí generací modelu OM 471 představuje Mercedes-Benz Trucks dvě nová turbodmychadla, navržená a vyrobená ve vlastní režii. V nižších a středních výkonových třídách motoru OM 471 je maximální úspora paliva ve srovnání s předchozí generací tohoto agregátu až 4 % a ve vyšších výkonových třídách až 3,5 %. Nižší spotřeba paliva vede nejen k nižším provozním nákladům, ale také k nižším emisím CO2.

Kromě spalování paliva a přeplňování je třetím důležitým faktorem pro zvýšení palivové účinnosti snížení tření. Za tímto účelem je v pohonné jednotce OM 471 třetí generace použit nově vyvinutý ventil pro regulaci tlaku oleje v motoru. Nachází se za olejovým čerpadlem motoru a před termostatem oleje. Regulaci tlaku oleje usnadňuje nově vyvinutý motorový olej s nízkou viskozitou, který zvyšuje účinnost paliva, aniž by se zkrátily intervaly výměny oleje, a aniž by docházelo ke zvýšenému opotřebení příslušných součástí motoru.

Dalším prvkem přispívajícím k úspornosti je zcela přepracovaný systém následné úpravy výfukových plynů, který byl přizpůsoben novému systému spalování a řízení motoru OM 471. Snižuje protitlak výfukových plynů a zvyšuje index homogenity AdBlue, což vede k lepší konverzi NOx a nižší spotřebě paliva. Použitím systému snímačů NOx v kombinaci s uzavřeným adaptivním regulačním obvodem NOx a prediktivním teplotním modelem SCR bylo dosaženo dalšího zlepšení stability emisí. To umožňuje splnit i ty nejpřísnější emisní normy, jako je norma Euro VIe.

U třetí generace motoru OM 471 se společnost Mercedes-Benz Trucks opět zaměřila na další důležitý faktor pro zákazníky – jízdní dynamiku. Za tímto účelem se vývojáři zaměřili na přenosovou soustavu. Například nové automatické ovládání převodovky PowerShift Advanced umožňuje díky přesné volbě převodových stupňů rychlejší a zároveň plynulejší rozjezdy a zrychlení v mnoha situacích.

Další výhodou popsaného motoru je rozšířený rozsah využití nejvyššího točivého momentu (Top Torque). Tato funkce, která je k dispozici pro motory o výkonu 330 kW (450 k) a 350 kW (476 k) v kombinaci s převodovkou G281, nyní zvyšuje točivý moment klikového hřídele až o 200 Nm na 7. až 12. převodový stupeň v jízdním programu “A Standard”. Tato užitečná pomůcka je k dispozici, když ji opravdu potřebujete, například při zařazování do dálničního provozu nebo při předjíždění.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!