Silniční tunely často zkracují trasu a některé umožňují vůbec projet nepřístupné oblasti. Problémem je, že i menší kolize v tunelu představuje velké nebezpečí, a situaci navíc komplikují vozidla, která v něm zastaví a ztěžují přístup záchranných složek k místu nehody. Protože tradiční zařízení varující řidiče před vjezdem do tunelu nejsou dostatečně účinná, byl v Sydney spuštěn inovativní systém.
Kde se vzala potřeba nových metod ochrany tunelů?
Hlavním problémem tunelu Sydney Harbour je jeho výška. Pojezdná výška je totiž 4,4 m, zatímco v Austrálii je mnoho nákladních vozů s výškou 4,6 m a více. K varování jejich řidičů sloužilo dopravní značení, semafory nebo klasické fyzické zábrany. Tato řešení se také spouštěla, když v tunelu došlo k bezpečnostnímu incidentu.
V praxi však tato varování ignorovalo velké množství řidičů, kteří do nebezpečného prostoru vjížděli, což způsobilo, že se tunel za chvíli ucpal. Problém se týkal také mnoha řidičů nákladních vozidel, kteří ignorovali varování, že jejich soupravy jsou příliš vysoké. V důsledku toho docházelo v tunelu Sydney Harbour v průměru k několika vážným nehodám ročně. Kromě toho, že každá z nich představovala skutečné nebezpečí pro motoristy, přinášela také obrovské náklady na opravy a ztěžovala dopravu.
Jak funguje vodní clona Laservision Softstop?
Vytvořit bariéru, která je účinná a zároveň bezpečná pro řidiče, je obtížný úkol. Koneckonců není možné spustit na vjezd do tunelu závoru nebo jinou fyzickou zábranu, protože tím hrozí kolize s vozidly a také je znemožněna evakuace z tunelu a vjezd záchranných složek. Všechny tyto problémy vyřešila vodní clona s projektorem Laservision Softstop.
Pomocí automatického rozstřikovacího systému se před vjezdem vytvoří tenká vodní clona, na níž laserový projektor zobrazí značku stop o průměru téměř tři metry. Systém lze aktivovat z monitorovacího centra tunelu nebo automaticky. Je totiž spojen mimo jiné se senzory, které detekují blížící se nákladní vozidlo nadměrné výšky. Ve vhodnou chvíli se aktivuje clona, která zastaví vozidla, včetně nadrozměrného nákladního vozu, před vjezdem do tunelu. Fungování systému je ukázáno na videu níže.
Proč je vodní clona účinnější než tradiční metody?
Účinnost blokování vjezdu popsané vodní clony v tunelu Sydney Harbour je více než 90 %. Tohoto senzačního výsledku bylo dosaženo díky intenzitě podnětu. Zatímco dopravní značení a signály u silnice lze ignorovat, je obtížné nezastavit před obří značkou STOP visící nad vozovkou.
Vodní clona navíc nepoškodí vozidlo, které přes ni projede, a umožní tak záchranářům vjet do zablokovaného tunelu. Umožňuje také bezproblémovou evakuaci (pěšky nebo vozidlem). Aktivace clony ve správný okamžik dává protijedoucím řidičům dostatek času na reakci a bezpečné zastavení jejich vozů. A to umožňuje například otočit příliš vysoký kamion a tím zabránit uvíznutí vozidel v tunelu.
Komentáře