DAF XD a XF Electric nové generace nastavují standard

23 září 2025, 10:46

Společnost DAF Trucks zahajuje sériovou výrobu plně elektrických vozidel DAF XD a XF Electric. Nové, pokročilé hnací soustavy v kombinaci s aerodynamickým designem vozidel umožňují provoz s nulovými emisemi na jedno nabití akumulátoru s dojezdem více než 500 kilometrů.

DAF XD a XF Electric

Nové modely DAF XD Electric a DAF XF Electric jsou poháněny účinnými a spolehlivými hnacími soustavami s permanentním magnetem: PACCAR EX-D1 a PACCAR EX-D2, které nabízejí výkon od 170 kW/230 k do 350 kW/480 k.

Hnací soustavy jsou mimořádně kompaktní a skládají se ze dvou samostatných elektromotorů a centrální integrované třírychlostní převodovky. Sady planetových převodů zajišťují, aby byl vždy zvolen správný převodový poměr a aby při použití při částečném zatížení, je-li to možné, byl pro maximální účinnost aktivován pouze jeden ze dvou elektromotorů. Jakmile je třeba vyšší výkon nebo točivý moment, například při zrychlování, jízdě v kopcovitém terénu nebo při rekuperačním brzdění, je druhá část hnací jednotky okamžitě a plynule aktivována. Kompaktní řešení se dvěma sadami planetových převodů je také výrazně lehčí než konvenční převodovka. Tím se maximalizuje užitečné zatížení nákladního vozidla a současně zajišťuje rychlé a mimořádně pohodlné řazení.

PACCAR EX-D1: XD Electric

Hnací soustava PACCAR EX-D1 se dodává v modelu DAF XD Electric pro samostatné použití s vozidly o celkové hmotnosti až 29 tun. K dispozici jsou tři varianty výkonu: 170 kW (230 k), 220 kW (300 k) a 270 kW (370 k), z nichž každá má maximální točivý moment 1 500 Nm. Motory lze kombinovat se dvěma až pěti akumulátory s celkovou kapacitou 210 kWh až 525 kWh. Hnací jednotky PACCAR EX-D1 jsou ideální například pro zásobování obchodů a svoz kontejnerů a odpadu. Maximální výkon rekuperačního brzdění pro všechny hnací soustavy PACCAR EX-D1 je 270 kW.

PACCAR EX-D2: XD a XF Electric

Pro náročnější aplikace nabízí společnost DAF výkonnější elektromotor PACCAR EX-D2. Ten je k dispozici pro modely XD a XF Electric a dodává se ve variantách 270 kW (370 k), 310 kW (420 k) a 350 kW (480 k). Tyto hnací soustavy nabízejí působivý točivý moment 2 400 Nm a jsou vhodné pro soupravy s celkovou hmotností do 50 tun. Hnací soustava je dodávána s minimálně třemi a maximálně pěti akumulátory s celkovou kapacitou 315 kWh až 525 kWh. Motor PACCAR EX-D2 s výkonem rekuperačního brzdění 350 kW je optimální volbou pro těžší aplikace a přepravu na delší vzdálenosti.

Na míru vyrobené modulární akumulátory

Aby společnost DAF optimálně přizpůsobila elektromobily potřebám a použití u zákazníků, nabízí komplexní řadu konfigurací akumulátorů se dvěma až pěti sadami. V konečném důsledku ne každý zákazník potřebuje maximální dojezd 500 kilometrů s nulovými emisemi – rozhodně ne, když nákladní vozidlo najezdí omezený počet kilometrů denně, každý večer se vrátí na domácí základnu a může se tam dobít. Tento přístup snižuje hmotnost vozidla a zvyšuje kapacitu užitečného zatížení.

Možnost pěti akumulátorů však umožňuje ujet na jedno nabití více než 500 kilometrů s nulovými emisemi. Díky optimálnímu plánování vozidel a nabíjení mohou modely XD a XF Electric v praxi ujet až 1 000 kilometrů pouze na elektřinu denně, což je činí vhodnými pro dálkovou přepravu.

Působivý dojezd je z velké části zásluhou vysoce účinných hnacích soustav PACCAR EX-D1 a EX-D2 v kombinaci s inteligentním systémem řízení akumulátorů společnosti DAF, který distribuuje energii uloženou v akumulátoru mezi hnací soustavu a další komponenty pro maximální efektivitu.

Mimořádně aerodynamický design nákladních vozidel je také důležitým faktorem jejich vynikající energetické účinnosti a provozního dojezdu. Aerodynamický a zúžený design kabiny se zaoblenými rohy a čelním sklem a absencí švů a mezer mezi panely zajišťuje co nejmenší odpor vzduchu, což se přímo promítá do nejnižší možné spotřeby energie. Důležitou roli hrají také mezinápravové spoilery, deflektory, límce a aerodynamická spodní deska pod kabinou, stejně jako digitální kamery, které nahrazují zrcátka.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!