Setra slaví 70 let

, 30 března 2021, 15:33

S celkovým počtem šesti modelových řad za posledních sedm desetiletí značka Setra se sídlem v Ulmu pravidelně stanovovala standardy v evropském odvětví výroby autobusů a měla vliv na rozvoj tohoto odvětví.

Autobus Setra

Začátek se datuje na rok 1951, kdy závody Kässbohrer v Ulmu představily model S 8 a současně daly značce její dnešní název: Setra, což je zkratka pro „Selbsttragend“, německé slovo pro samonosné, které jednoduše znamená samonosná karoserie. Tento první autobus, vyráběný v sériové výrobě se samonosnou karoserií, motorem namontovaným vzadu a přímým pohonem na zadní nápravu, byl představen na mezinárodním autosalonu (IAA) ve Frankfurtu.

První autobusy Setra pomohly zajistit, že princip samonosné konstrukce se těšil rychlému proniknutí na trh. S 10 byl po S 8 druhým modelem Setra a stal se skutečným bestsellerem. Karoserie vozidla byla delší než jeho předchůdce, s maximálně deseti řadami sedadel a větším převisem vpředu.

Modulární princip byl poprvé použit v modelové řadě 10

První modulární systém Setra byl uveden na trh v roce 1959 a v té době byl pro design autobusů zcela nový. Díky tomuto dobře promyšlenému modulárnímu principu bylo možné vyrábět vozidla obzvláště efektivně. Takto by mohly být vyrobeny čtyři autobusy denně

Hranaté tvary s hladkými křivkami v modelové řadě 100

Přechod z modelové řady Setra 10 na modelovou řadu 100 v roce 1967 znamenal další vývoj v industrializaci výroby autobusů ve společnosti. Všech devět modelů bylo vyrobeno z mnoha společných dílů z druhého modulárního systému Setry.

Vzhled autobusů modelové řady 100 se vyznačoval hranatějším tvarem, vyšším stupněm pohodlí, větším prostorem pro cestující a větší světlou výškou v interiéru.

Poprvé použita příčná ventilace v modelové řadě 200

V roce 1976 byla uvedena na trh modelová řada Setra 200 se šesti různými modely. Vozidla třetí generace Setra zaujala v duchu designu klasickou elegancí, která byla zaměřena na zachování hodnoty i praktičnost. Měkké křivky, plynulé přechody a jasné kontury odpovídaly v té době vznikajícím základním principům designu vozidla. Autobusy modelové řady 200 také obsahovaly samostatně fungující ventilaci a topení pro řidiče a kokpit, které zahrnovaly intenzivní odmlžování čelního skla.

Rok 1991 byl rokem, kdy byla uvedena na trh modelová řada 300; byl představen v Ulmu po šesti letech vývoje. Jedním z nejpřitažlivějších rysů nových autobusů byla výrazná zametací linie za oblastí kokpitu a plně přepracovaný systém integrovaných zrcátek, který této modelové řadě dodával jedinečnou „tvář“. Vyhřívaná zrcátka, umístěná v zalomených ramenech zrcátek, byla nastavitelná zevnitř autobusu a poskytovala řidiči vynikající výhled po obou stranách autobusu. Dalším významným rysem byl kokpit s jeho ergonomickým designem, ve kterém byly nejdůležitější jednotlivé přístroje umístěny v primárním zorném poli řidiče.

Zatímco se zájezdové autobusy modelové řady 300 etablovaly na evropském autobusovém trhu, vývojáři usilovali o uvedení víceúčelových autobusů na trh pro pravidelné linky, provoz mezi městy a výlety. Princip konstrukce modulu znamenal, že tři různé varianty sběrnic mohly být postaveny na základě jediného modelu. Všichni byli vybaveni stejným tělem a odpružením, ale měli různé oddíly pro cestující.

Počínaje modelovou řadou 300 byla nyní řada autobusů za účelem zjednodušení přehledu modelové řady rozdělena do tří kategorií – TopClass, ComfortClass a MultiClass.

V roce 2001 představila Setra TopClass 400, která ohlašuje novou dimenzi designu zájezdových autobusů, která zaručuje cestování na nejvyšší úrovni pro řidiče i cestující. Design charakterizovala chromovaná zametací linie známá jako „La Linea“.

V roce 2004 byla nabídka rozšířena o zájezdové autobusy ComfortClass 400. A konečně, v září 2005 byly spuštěny meziměstské autobusy řady MultiClass 400. Modelová řada 400 zahrnovalo celkem více než 20 modelů.

Setra ComfortClass 500 byla představena v roce 2012 po čtyřleté vývojové fázi, která zahrnovala komplexní testování. Značka autobusů Daimler AG v Ulmu stanovila s touto vizionářskou modelovou řadou měřítka v oblasti ekonomické efektivity, kvality, pohodlí a bezpečnosti. Nové prémiové zájezdové vozy zaujmou aerodynamicky optimalizovaným designem, který byl vyvinut během rozsáhlého procesu v aerodynamickém tunelu. V roce 2014 následovaly elegantní vozy TopClass 500.

Současnou vlajkovou lodí tradiční značky autobusů, která vždy stála za největší možnou individualitou, je patrový autobus S 531 DT.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!