Pilot Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou dojeli v 5. etapě Dakaru na 9. místě a v celkovém pořadí jsou na výborné 3. pozici. Jejich žlutý kamion Karel od začátku převzal vedení a značnou část etapy za sebou nechával ruské i běloruské závodníky.
Ale ve druhé polovině dnešní speciálky posádka týmu Big Shock! Racing po skoku přes dunu musela zastavit a opravit ohnutou spojovačku. To se podařilo! Zastávka trvala asi 30 minut. Pak už Karel znovu letěl až do cíle. A díky vyrovnaným výkonům, které Martin Macík se svými spolujezdci od začátku Dakaru předvádí, se podařilo udržet i výborné celkové umístění. A zdá se, že i týmový speciál po několika náročných etapách stále zůstával v dobré kondici a mechanici zatím nemusejí řešit zásadnější opravy.
Zrádný skůček přes dunku
Dnešní 5. etapa čítající 456 závodních kilometrů zavedla dakarskou karavanu do bivaku v Al Qaisumah, který nebyl v původním plánu. Posádku týmu Big Shock! Racing potěšilo, že kamiony startovaly samostatně, mimo kategorie aut a bugin. Čeští závodníci tak měli prostor plně se soustředit na jízdu i navigaci. A to se jim v první polovině etapy také výborně dařilo. Souboj na špici byl neuvěřitelně vyrovnaný, posádka Martina Macíka dokonce dlouho vedla a dokazovala, že s obávanými Mazy a Kamazy je možné rovnocenně soupeřit.
„Na začátku to byl boj, byl tam výjezd po skále, ke kterému se skoro nedalo dostat. Letěli jsme a kličkovali mezi Kamazy, které se tam různě ztrácely, prášily nám, přetlačovali jsme se. Dokud jeden z nich neudělal pneumatiku. Pak jsme se seřadili a letěli dál ve svém tempu,“ popisuje vývoj závodu Martin Macík.
Ve druhé části etapy ale Karel na jedné z dun poskočil výrazněji, než je zvyklý.
„V posledních 100 kilometrech dun se celkem dařilo, ale při jednom skůčku přes dunku jsme ohnuli spojovačku, takže kola šla do véčka. Museli jsme zastavit, opravovat a strávili jsme tam, tipujeme, půl hodiny. Jakmile bylo hotovo, letěli jsme zase až do cíle,“ popisuje vývoj etapy trati Martin Macík.
Šokuje nás, co všechno Karel zatím vydržel
S ohnutou spojovačkou se v Dakaru musí počítat. Je důležité zmínit, že dosavadní vyrovnané výsledky posádky Martina Macíka jsou ovlivněny také perfektním stavem jeho vozu, který pro něj v sedlčanských dílnách vyvinul a postavil táta a šéf týmu Martin Macík starší s partou týmových mechaniků. Karel měl svou premiéru na Dakaru 2020. Martinovi Macíkovi se v něm už loni podařilo vybojovat skvělé 5. místo. A zatím se zdá, že se týmu za uplynulý rok povedlo žlutý speciál posunout zase o krok dále.
„V letošním Dakaru se několikrát stalo, že kluci mechanici měli v 9 hodin večer servis Karla dokončený. To je pro mě docela šok. Protože, když si vzpomenu na loňský rok, pravidelně jsme se servisem končili ráno kolem 4. hodiny. Je super vidět, co auto letos vydrží, a jaký s ním kluci jedou výsledek v náročných, rozbitých etapách. Divím se, že stále provádíme víceméně jen běžnou plánovanou údržbu. A klepu, aby to tak vydrželo,“ popisuje aktuální stav závodního kamionu manažer týmu Big Shock! Racing Martin Pabiška.
Zajímavostí této etapy je také restrikce „close door“. Trať je natolik náročná, že v poslední pasáži si pořadatel nemůže dovolit pustit na trať závodníky po západu slunce. Proto každý, kdo přijede na CP4 po 18. hodině bude automaticky poslán na cestu a do bivaku. Pokud někdo dorazí až po 22. hodině, zůstává na místě, dostává od pořadatele stan a jídlo, přespí v poušti a pokračuje až ráno. Ale vypadává z hlavní soutěže a přesouvá se do kategorie Dakar Experience.
Komentáře