Ve středu 30. října se v prostorách Technického muzea Tatra v Kopřivnici a na zkušebním polygonu automobilky TATRA TRUCKS konalo odhalení speciálního vozu TATRA TERRN°1 pro připravovanou expedici Tatra kolem světa 2 (TKS2) a s ním spojená prezentace celého projektu za hojné účasti médií a pozvaných hostů.
Už několik měsíců jsou v plném proudu přípravy na expedici Tatra kolem světa 2, která chce navázat na známou výpravu Tatra kolem světa z konce 80. a začátku 90. let minulého století. Podoba vozu pro nadcházející expedici byla odhalena během slavnostního představení 30. října v Kopřivnici v Technickém muzeu Tatra a na polygonu společnosti TATRA TRUCKS.
Během prezentace si novináři i hosté mohli vedle expedičního vozu TATRA TERRN°1, který za pár měsíců vyrazí na cestu, prohlédnout automobil TATRA T 815 GTC, který cestu kolem světa absolvoval před 30 lety a který si užívá zasloužený odpočinek v Technickém muzeu Tatra.
Tvůrci projektu Tatra kolem světa 2 plánují, že během let 2020 až 2022 ujedou přibližně 270 tisíc kilometrů a postupně navštíví téměř 70 zemí. Trasa expedice bude jedinečná, nikdo před tím ji v této podobě neabsolvoval. Zároveň však bude mít společné průsečíky s trasou první expedice. Výprava odstartuje 22. února 2020 na Staroměstském náměstí v Praze a povede přes střední a východní Asii, Jižní, Střední i Severní Ameriku a přes celý africký kontinent zpět do Česka.
Představený expediční vůz vznikl na základě vojenského speciálu určeného pro extrémní i pouštní podmínky. Zajímavostí je, že organizátoři expedice jej zakoupili od Dalibora Petra, syna řidiče první expedice. Oproti třínápravovému vozu TATRA T 815 GTC má současný expediční speciál podvozek 4×4. Má to především ekonomické důvody – zakladatelé TKS2 totiž projekt financují z největší části sami. Dvounápravový podvozek je výhodnější z hlediska nižších provozních nákladů, ale i různých poplatků na silnicích či lodní přepravy.
Expediční tatra je vybavena tatrováckým vzduchem přímo chlazeným osmiválcem, který je schopen 16 tun vážící vůz rozpohybovat až na rychlost 125 km/h. Hmotnost originální obytné hliníkové nástavby je pouhých 1.380 kg.
„Motor jsme upravili, snížili jsme emise o 37 procent a současně zvýšili výkon o 12 procent, a to díky částečné přestavbě na vodíkový pohon. Vyrobili jsme tak první hybridní tatru, která během cesty bude mít výrazně nižší uhlíkovou stopu,” přiblížil vylepšení vozu Petr Holeček.
Vůz bude schopen v určitých etapách cesty převážet až 14 členů posádky. Obytná nástavba, která vznikla podle návrhu Marka Havlíčka a Petra Holečka, posádce nabídne například prostornou sprchu nebo toaletu se spalovacím záchodem. Princip tohoto systému je velmi jednoduchý a ekologický, přičemž produkuje odpad pouze ve formě popela. Ve voze budou dvě na sobě nezávislé klimatizační jednotky a čtyři nezávislá topení.
Expedice je rozdělena do čtyř etap, přičemž speciální vůz bude mezi etapami na jednotlivé kontinenty přepravován lodí.
Komentáře