Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude skutečně mimořádný. Poprvé v historii stáj vyšle kvartet svých závodních kamionů a historicky poprvé bude na nejprestižnějším dálkovém rallye závodě startovat hybridní kamion. Ten při světové premiéře konstruktérská stáj Maria Kresse odhalila předminulý týden v Holandsku.
„Jsme na prahu něčeho zcela nového. Pomocí týmu Riwald se nám podařilo jako prvním na světě postavit hybridní rallye kamion. Díky podepsané smlouvě jsou před námi tři roky jistoty, že můžeme na celém konceptu dále pracovat a vyvíjet ho, což nám dává určitý klid a prostor se dále zlepšovat. Cílem je dostat se do elitní pětky,“ sdělil představu a shrnul aktuální situaci Mario Kress, šéf židovického týmu MKR Technology, který v rámci svého projektu MKR Adventure staví závodní kamiony pro dálkové rallye soutěže.
Do hybridu nesoucí označení Renault C460 usedne pilot Gert Huzink z týmu Riwald Dakar. Jeho týmový kolega Pascal de Baar pojede s trambusovým speciálem Renault K520. Stejný vůz povede při své dakarské premiéře jezdec Richard de Groot z týmu Firemen Dakar Team. A s typicky červeným kamionem s „čumákem“ zvaným Sherpa pojede stálice týmu Mammoet Rallysport Martin van den Brink. Holandští piloti mají výhodu nejen v technické podpoře týmu MKR Technology, ale díky čtyřem vozům je nasnadě i vzájemná spolupráce, která v předchozích letech fungovala.
„Dakar není o síle jednoho kamionu. Dakar je o obrovském štěstí. Auto můžete mít silné, jak chcete, ale jde o tak náročnou soutěž, že stačí jedno zaváhání, jedno špatné rozhodnutí a jedna blbá náhoda a celý rok příprav jde do kytek. K dobrému umístění pak může pomoci pouze dobrá spolupráce. Jedinec toho sám příliš nezmůže. Věřím, že pokud půjdeme systematicky, máme šanci uspět. Jakékoli hlášky, že si jedeme pro konkrétní umístění, jsou úplně k ničemu, ale jinak ano, máme sen, že bychom do tří let chtěli být v nejlepší pětce,“ podotkl Mario Kress.
Zcela nový hybridní kamion přitom budí velkou pozornost. A zaslouženě! Na Dakaru ani v jiné podobné soutěži se hybridní kamion dosud neobjevil. Konstruktér Mario Kress je tedy průkopníkem této technologie. A jak vlastně funguje? Kamion s elektromotorem pojede ve třech strategiích.
„Elektrická síla nám dává okamžitou reakci. V momentě, kdy pilot sešlápne plyn, kamion rychleji akceleruje a teprve následně přichází na řadu dieselový motor, zatímco se elektro podpora redukuje,“ popsal první strategii Mario Kress.
Druhá přichází například v jemném písku fesh fesh, kdy má kamion vysoký odpor a dieselový agregát jede na svém limitu. Pilot tak požádá palubního technika o podporu elektromotoru. Třetí strategie využití elektromotoru spočívá v šetření komponentů, protože benefitem elektromotoru je, že buď energii dává, anebo funguje jako alternátor, který energii vyrábí.
„Ve stejném momentě, kdy šetříte brzdy, protože kamion je brzděný elektromotorem, se současně dobíjí baterie. To platí nejen ve sjezdech a serpentýnách, kterých bývá v závodě nesčetně, tak i na rychlých cestách, kdy je nutné prudce brzdit a hned zase akcelerovat. V těchto případech je velmi jednoduché přehřát brzdy. Pilot, který přemýšlí, ví, že to nemůže hnát dál, ale musí zpomalit. S hybridem, ale při akceleraci požívám elektrickou sílu a při brždění dobíjím baterii a šetřím brzdy. Mohu tedy jet rychleji a brzdit později. To je citelný benefit,“ popsal situace Mario Kress.
S funkcí zapojení elektromotoru se současně šetří i životní prostředí. Co to tedy v číslech znamená? Jakou má vlastně hybridní kamion výhodu či úsporu?
„Pro hrubou představu uvedu, že dnes máme kapacitu 153 kW, kterou když využijeme na 100 %, což se nestane, protože mluvíme jen o využití v řádu sekund, tak při plném výkonu bychom se mohli pohybovat někde kolem 17 minut. Dosáhnout můžeme rychlosti zhruba 100 km za hodinu. Elektromotor jako takový tedy dokáže jet přibližně 17 minut rychlostí 100 km za hodinu, ale jsou jen hrubé odhady, protože k takové situaci prakticky nedojde,“ snaží se přiblížit aktuální stav laikovi Mario Kress s tím, že hybrid je díky systému rekuperace prakticky samostatný a není třeba ho dobíjet jako elektromobil.
Baterie tak bude nabita a připravena na další den už při samotné cestě do bivaku.
„Tohle není elektrický kamion. S tím byste etapu nikdy nedojeli. To byste potřebovali dvanáctitunovou baterii nebo sakra dlouhý kabel,“ usmál se Mario Kress, když následně podotkl, že s hybridním pohonem je základní benefit šetření energie a tím i životního prostředí.
Dakar 2020 má být zejména prvním testem. Tým MKR Technology proto vynechal i tradiční říjnovou marockou rallye, ve které slavil v předchozích letech řadu úspěchů a vítězství.
Komentáře