Tomáš Tomeček sám v kabině TATRY 815 vybojoval stříbro na africkém Dakaru

, 16 ledna 2018, 11:20

Ing. Tomáš Tomeček dokázal sám v kabině spolehlivého soutěžního speciálu TATRA 815 vybojovat v desátém ročníku afrického Dakaru stříbro v kategorii kamionů.

Nemožné se stalo skutkem

Mnozí byli udiveni, mnozí nevěděli jak vlastně mají reagovat, když se dozvěděli, že Ing. Tomáš Tomeček chce absolvovat rallye Africa Eco Race za volantem kamionu sám bez spolujezdců.

Ti co Tomáše znají z jeho působení v naší továrně brali jeho „rozmar“ velmi vážně. A vlastně ani moc nepochybovali. „Musí mít nezbytnou dávku štěstí a pak to dokáže. Protože on bytostně chce a navíc jede s vozem, kterému nejen věří, ale přesně ví co od něj může čekat a jak se má chovat,“ to byla reakce Tomášových bývalých i současných spolupracovníků. A ještě jedna drobnost. „O tom, že jednou pojede Dakar sám, Tomáš mluvil již na střední škole,“ prozradil nedávno jeden z jeho spolužáků. „Takže vlastně žádná velká novinka, alespoň ne pro něho samotného,“ dovysvětlil.

Nepředstavitelné 

Nicméně pro celou řadu soutěžních jezdců je rozhodnutí Tomáše Tomečka téměř nepředstavitelné, možná nepochopitelné. Napětí bylo doslova hmatatelné.
Jenže Ing. Tomeček se speciálem 100 % TATRA 815 dal svojí účastí a reprezentací naší značky na AER 2018 na všechny otázky jednoduché a pádné odpovědi.

Navigaci vyřešil tak, že si vzal do kabiny kamionu „roličkový“ roadbook, který běžně používají motorkáři. Přes několik technických problémů se s ním velmi rychle sžil a vlastně mu vůbec nekladlo velké překážky vyrovnat se s jeho původně nepravidelnou funkcí.

TATRA se opět ukázala jako extrémně schopné, efektivní a až působivě spolehlivé vozidlo

Ne, že by se se svojí tatrou pilot nedostal do písku, kde musel opravdu zabrat. Nicméně podle svých slov dokázal vždy velmi efektivně pracovat s podhušťováním pneumatik a z každého kritického místa speciál doslova „vykolíbal“ – ani jednou nemusel z vozu ven, ani jednou nemusel hrabat ani kopat.

I s tím strašákem defektu si poradil po svém. Za prvé nenechal si instalovat do pneumatik tzv. „beadlocky“ – gumové rozpěrky patek pneumatiky, které je drží na ráfku při výrazném podhuštění či úniku tlaku. Tak byl rozhodnut vyměnit v případě potřeby jen pneumatiku – a to také v předposlední etapě udělal. Stejně tak byl schopen dokončit jednu z etap s defektem zadního kola v rámci úspěšného neustálého dofukování či se separovaným běhounem. A poradil si sám na trati i s opravou trubky dohušťovacího systému či s únavovým lomem vedení kompresoru.

Na tratích jednotlivých etap potkaly Tomečkovu tatru a ostatní soupeře jak hluboká dunová pole v délce mnoha desítek kilometrů, tak tvrdé pisty a kamenité cesty po nichž 100 % TATRA 815 dlouhodobě pádila rychlostí až 145 km/h.

Ing. Tomáš Tomeček se soutěžním speciálem 100 % TATRA 815 přepsal jednoznačně dějiny motorsportu – alespoň v kapitole „maratónské soutěže“, podkapitola „Africký Dakar – Africa Eco Race“. Sám, jediný v kabině ostrého soutěžního kamionu si poradil se všemi nástrahami trati, klimatu a organizačními rozhodnutími.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!