Oddělená řemenice pro klidný chod motoru

20 dubna 2021, 15:11

Moderní motory jsou velmi přesné a výkonné. Na ochranu okolních konstrukčních součástí před předčasným výpadkem musí být minimalizovány vibrace a kmitání. Nepravidelnosti způsobené čtyřdobým principem jsou klikovou hřídelí přenášeny na řemenový pohon. To negativně ovlivňuje tvoření hluku a obzvláště životnost konstrukčních součástí pomocného pohonu.

Bilstein group

Jednou z účinných možností, jak neutralizovat tyto nechtěné vibrace je použití tlumičů torzních vibrací (nazývaných také oddělené řemenice). Tyto se používají především u dieselových, ale také u výkonných benzínových motorů. Řemenice je zde namontována přímo na klikovou hřídel a díky své konstrukci odděluje hnací řemen od vibrací klikové hřídele. Přídavné agregáty jsou tak ve velké míře chráněny před dynamickým zatížením.

Konstrukce oddělené řemenice

Vnitřní konstrukce řemenice musí být dimenzována tak, aby docházelo k optimální absorpci vznikajících vibrací motoru. Jen tak je možné jejich vyrovnání a zabránění přenosu vibrací na řemenový pohon. Vícevrstvová konstrukce oddělené řemenice (obr. 1) se dvěma pásy elastomeru a kluzným ložiskem zaručuje – na rozdíl od kovové řemenice – klidný chod pomocného pohonu. Rozhodující je zde pás elastomeru a elastická spojka. Ve velké míře záleží na optimálním spojení pryže a kovu a na správné pryžové směsi.

Srovnání oddělené řemenice a kovové řemenice

Na vyobrazeném řezu jsou viditelné rozdíly mezi oddělenou řemenicí (obr. 2) a kovovou řemenicí (obr. 3). Stále častěji jsou nabízena cenově výhodnější kovová provedení. I když tyto masivní řemenice vykazují zdánlivé přednosti z hlediska ceny a životnosti, následné vlivy na ostatní komponenty v řemenovém pohonu jsou těžce dohledné.

Řemenový pohon je s klikovou hřídelí spojen pomocí elastického pryžovo-kovového spojení oddělené řemenice, což podstatně snižuje vibrace. U kovové řemenice jsou však typické vibrace přenášeny na agregáty. Agregáty jsou tak vystaveny vlivům „nefiltrovaných“ vibrací a dochází tak k jejich podstatně rychlejšímu opotřebení. Následkem může být kompletní výpadek hraničících konstrukčních částí a v nejhorším případě kapitální poškození motoru.

Kontrola oddělené řemenice

U součástí jako elastomery, elastické spojky a kluzné ložisko může v důsledku jejich stáří, vlivů životního prostředí (teplo a chlad) nebo kontaktu s olejem a jinými chemickými tekutinami dojít k opotřebení. Poškození a opotřebení není vždy možné ihned rozeznat a jsou většinou rozeznatelné na zadní straně.

Jasným příznakem poškození jsou zvuky z oblasti pomocného pohonu. Životnost řemenice ale závisí také na stylu a režimu jízdy (např. převážně jízda ve městě). Většina vibrací motoru vzniká při nízkých otáčkách. Pokud není řemenice pravidelně kontrolována a popř. vyměněna, hrozí nebezpečí poškození vibracemi a vyšší hlučnost. febi bilstein proto doporučuje detailní vizuální kontrolu od 60.000 km. Značka produktu febi je součástí skupiny bilstein group, ve které jsou zakotveny také silné značky SWAG a Blue Print.

Montážní návod

  • Při demontáži a montáži řemenice postupujte bez úderů a použití hrubého násilí.
  • Používejte odtahovač.
  • Nepoužívejte nárazový šroubovák.
  • Šroub utáhněte momentovým klíčem s dodržením správného točivého momentu,
  • Protože se většinou používají pružné šrouby, použijte nové šrouby.
  • Doporučuje se současná výměna žebrovaného klínového řemenu, upínací jednotky a volnoběhu generátoru.
  • Kontrola vystředění a souosovosti

febi bilstein dodává řemenice v kvalitě originálního vybavení a správné vnitřní konstrukci. To zaručuje u každého typu vozidla potřebné tlumení vibrací.

Spolehněte se na náhradní díly febi v kvalitě odpovídající OE. Kompletní sortiment pro osobní automobily a nákladní vozy najdete na: www.partsfinder.bilsteingroup.com.

Značka febi je součástí skupiny bilstein, která zastřešuje několik dalších silných značek. Více informací je k dispozici na adrese: www.bilsteingroup.com.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!