Zlomení ventilu díky špatně usazené pružině

20 dubna 2020, 17:05

Po opravě rozvodového systému se někdy může stát, že se po relativně krátkém čase zlomí ventil. Nejčastější příčinou v tomto případě bývá chyba během montáže: špatně usazená pružina ventilu.

Pokud je pružina ventilu nainstalována šikmo, působí na ni nerovnoměrné síly, protože již při zavřeném ventilu je z jedné strany stlačována silněji. Když se ventil otevře, je pružina tlačena proti bloku, přičemž zdvih vačkového hřídele vytváří extrémně velký ohybový moment působící v horní části dříku ventilu.

To může způsobit jeho zlomení ve výšce nejnižší drážky. Ventil padá do spalovací komory, kde se zasekává mezi pístem a hlavou válce a podléhá závažné deformaci.

Obrázek 1. Šikmě usazená pružina ventilu

Charakteristické znaky tohoto typu poškození:

  • K poškození dochází bezprostředně po opravě
  • Prasklina začíná na úrovni třetí drážky a vede přes dřík ventilu (viz foto 2)
Obrázek 2. Prasknutí ventilu v místě nejnižší drážky
  • Zámky ventilů jsou částečně deformovány v okolí vahadel
  • Stopy působení nerovnoměrného tlaku v místě kontaktu pružiny ventilu a hlavy válců (viz foto 3)
Obrázek 3. Známky otlaku na hlavě válců
  • Povrch praskliny má strukturu typickou pro násilné prasknutí (viz foto 4)
Obrázek 4. Zlomený ventil

DŮLEŽITÉ: Při montáži pružin ventilů dbejte na jejich správnou polohu v hlavě válců! Při instalaci nových ventilů vždy také vyměňte ventilové zámky!

Obrázek 5: Typický vzhled poškození při zlomení ventilu
Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!