Je termostat stále termostatem? Co myslíte?

20 března 2020, 16:02

Mechanici jsou si dobře vědomi, že každé rozhodnutí výrobců automobilů je ovlivněno snahou o snížení emisí a spotřeby paliva. To znamená, že vozidla jsou propojenější a složitější.

Moderní chladicí systém se oproti staršímu příliš neliší a stále hraje klíčovou roli v procesech, jako je zvýšení účinnosti chlazení společně se snahou o vyšší průtoky, technologie turbodmychadel, autonomní vytápění nebo klimatizace. Tyto všechny úkoly však změnily tradiční proces chlazení motoru na sofistikovaný systém.

Dayco termostat

Účinná regulace teploty celého motoru od jeho nastartování až po dosažení provozní teploty, ať už v těch nejteplejších místech, jako například kolem hlavy válců nebo v chladnějších zónách, je nezbytná pro udržení emisních limitů. Tyto limity musí výrobci splňovat v souladu s legislativními předpisy. S ohledem na nedávná prohlášení týkající se životního prostředí by se to mohlo v blízké budoucnosti týkat také autoservisů.

Nové, ještě přísnější emisní normy budou vyžadovat, aby motory fungovaly za vyššího tlaku a při o 10 % vyšších teplotách, čímž splní limity a sníží spalování paliva. To bude vyžadovat výkonnější chladicí systém, který umožní vozidlu běžet efektivně po celou dobu jeho životnosti. Efektivní řízení teploty je také jedním z nejdůležitějších faktorů v boji proti opotřebení motoru, protože bez účinné regulace teploty, i přes použití vysoce kvalitního oleje, dojde nevyhnutelně k poškození jeho vnitřních součástí.

Ačkoli je termostat v rámci aftermarketu obecně přehlížen, je to právě on, který řídí teplotu motoru a pomáhá plnit emisní normy právě díky účinnému řízení průtoku chladicí kapaliny celým systémem, aby mohl motor dosáhnout své optimální provozní teploty tak rychle jak je to možné, a pak ji přesně udržovat dle definovaných parametrů.

S rostoucím významem regulace teploty roste i sofistikovanost termostatu. Ačkoli tradiční stavba termostatu, která byla představena ve dvacátých letech minulého století, zůstala po celou dobu téměř nezměněna, dnes je to zcela jiný příběh s integrovanými obaly termostatů a termostaty MAP, které jsou ovládány a aktivovány prostřednictvím ECU jednotky vozidla.

Dayco integrovaný termostat

Proto by se při výměně měly používat pouze výrobky v originální kvalitě (OE), protože nepřesnosti větší než ± 2 stupně budou mít významný dopad na výši emisí.

Vše o termostatech a montážní tipy

Za předpokladu, že se obal a tělo termostatu očistilo a použilo se nové těsnění, je montáž samotného termostatu jednoduchá. Výměna však dává automechanikům ideální příležitost zkontrolovat známky opotřebení všech částí chladicího systému vozidla.

Dayco termostat

Některé termostaty mají odvzdušňovací nebo „vyskakující“ ventil, který je umístěn na hlavním víčku a je navržen tak, aby zabránil vzniku podtlaku v chladicím systému. Tato varianta se musí instalovat s odvzdušňovacím ventilem na horní straně víčka, aby byl umožněn průchod vzduchu, a aby se zabránilo vytvoření podtlaku v systému.

Jiné typy termostatů, jako jsou “reverse poppet” nebo „bypass“, mají dvě těsnicí plochy, které regulují průtok kolem motoru a chladiče. Když se motor nastartuje a je studený, termostat zabraňuje průtoku chladicí kapaliny chladičem a směruje ji pouze kolem motoru. Když se však zahřeje, otevře se vstup do chladiče a uzavře směr k motoru, aby bylo možné zchladit chladicí kapalinu a přesně regulovat teplotu motoru.

Je proto velmi důležité určit správný termostat pro danou aplikaci, protože například použití běžného typu termostatu v obtokovém systému může způsobit, že motor bude pracovat při nižší nebo naopak vyšší teplotě než je optimální, což může zhoršit jeho výkon.

Pokud jde o integrované nebo o řízené MAP termostaty, jejich rostoucí složitost přímo ovlivňuje očekávanou životnost a zásadně také náklady na výměnu. Proto by neměly být považovány za nevýznamný produkt, protože kvalita přímo ovlivňuje jejich nejdůležitější vlastnosti, a to pracovat podle přísných výkonnostních parametrů výrobců automobilů a zároveň dlouho a bezproblémově. Proto musí být při výběru termostatu OE kvalita hlavním měřítkem.

Rozsáhlé technologické know-how společnosti Dayco a snaha o to, aby dodávala výrobky nejvyšší kvality, znamená, že kombinace absolutní přesnosti a kvalitních materiálů umožnila společnosti dodávat komplexní řadu termostatů, které odpovídají kvalitou, bezpečností, účinností a trvanlivostí standardům OE.

Další informace týkající se termostatů v OEM kvalitě nebo produktů pro přenos energie v řadě Dayco naleznete na adrese: www.daycoaftermarket.com

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!