V pohonu užitkových vozidel jsou vibrace naprosto běžné. Společnost ZF Aftermarket se v tomto článku pokusí vysvětlit speciální vlastnosti vícestupňového tlumení.
Rezonanční vibrace se vyskytují spolu s těmi, které vytvářejí hnané jednotky, jako jsou hydraulická čerpadla, navijáky nebo kompresory. Konstrukce spojky s trvalým pomocným pohonem (PTO) znamená, že pružiny torzních tlumičů před instalací volně sedí v pružinových otvorech – což může přijít nezasvěceným osobám jako problém. Zde ZF Aftermarket objasňuje, že to není designérská vada a vysvětluje, proč se toto děje a jak funguje vícestupňové tlumení.
Torzní tlumiče jsou obvykle instalovány za motorem jako tlumiče vibrací. Jejich cílem je zabránit nejvyšším hodnotám točivého momentu motoru a udržovat rovnoměrnou jízdu mezi hnacími a poháněnými jednotkami. Kromě toho mají moderní užitková vozidla s převodovkou powershift nebo hydrostatickým pohonem individuálně naladěný torzní tlumič, který tlumí hluk z pohonu a výrazně minimalizuje opotřebení hnacích komponent.
Hluk v případě nenainstalované součástky není designovou vadou
Torzní tlumič obsahuje dvojice vinutých pružin. Sedí proti sobě a mají různé rozměry – jejich délka, tloušťka materiálu a počet spirál se liší. Kromě konvenčních spirálových pružin mohou být použity také dvojitě vinuté pružiny (obsahující druhou, menší spirálovou pružinu). U vícestupňových torzních tlumičů je v pružinovém otvoru dostatečně velká vůle: pružiny prvního stupně přesně zapadají a pružiny příslušného dalšího tlumícího stupně jsou o něco kratší a mají tedy větší volnost pohybu.
Po vyjmutí nebo před instalací, v nových spojkách s trvalým pomocným náhonem, se pružiny torzního tlumiče volně rozpínají v pružinových otvorech opěrné desky; což může vést k rachotivému zvuku pocházejícímu z části samotné. Je nepravděpodobné, že se tyto zvuky vyskytnou během provozu, protože po instalaci jsou pružiny vždy v kontaktu s vnějším otvorem pružiny v důsledku rotačních sil.
Vynikající tlumení při vysokém zatížení
V závislosti na úhlu natočení torzního tlumiče příslušné tlumicí pružinové páry zabírají postupně, to znamená, že působí ve více stupních. Tímto způsobem lze snadno implementovat progresivní charakteristiky, které odpovídají přesným požadavkům. Torzní tlumiče spojky PTO, které jsou tímto způsobem navrženy, účinně minimalizují hluk a vibrace – a zároveň jsou velmi pružné.
Rychlá dostupnost náhradních dílů je vysokou prioritu, zejména v sektoru užitkových vozidel, protože prostoje v užívání vozidel znamenají ztrátu příjmů. ZF Aftermarket nabízí nezávislému trhu náhradních dílů (IAM) rozsáhlou škálu speciálních pohonných technologií. V současné době značka užitkových vozidel Sachs zahrnuje téměř 90 odkazů v řadě aplikací ve stavebních zařízeních. To zahrnuje: kolová a pásová rýpadla, kolové nakladače a traktory a užitková vozidla se speciálními tělesy nebo speciálními aplikacemi. Všechny komponenty jsou individuálně přizpůsobeny aplikaci, aby byl zajištěn maximální komfort a maximální hospodárnost.
Komentáře