Mýty a pravda o výměně termostatu

13 listopadu 2017, 16:19

Výměna termostatů chladicí kapaliny patří v servisech k rutinním úkonům. Přesto se nejedná o nic jednoduchého. Ve spolupráci s firmou Mahle a Auto Kelly Vám přinášíme dva důležité tipy: nepoužívejte těsnicí prostředky a nezapomínejte vypustit vzduch.

Termostat Mahle

Termostat chladicí kapaliny plní ve vozidle několik důležitých funkcí. Vadný termostat je proto třeba co nejrychleji vyměnit. Servisní technici ale při montáži používají těsnicí pastu, kterou přitom často docílí přesného opaku: netěsností, výpadků a dalších následných škod.

Poškozený termostat Mahle
Tento termostat se přestal úplně zavírat. Proč? Protože byla použita těsnicí pasta, která se usadila v těle termostatu.

Proč nemají těsnicí pasty na termostatech co pohledávat?
Protože se tyto dva materiály často nesnášejí. Těsnění termostatů se skládá ze složitých kombinací materiálů. Mnohdy obsahují látky, které nejsou odolné vůči olejům. Naopak těsnicí pasty většinou obsahují složky na bázi minerálních nebo syntetických olejů. Pokud se dostanou do kontaktu s těsněním termostatu, těsnění nabobtná, tím se zničí a ztratí svou funkci.

Protože pak najednou neodpovídají rozměry.
Těsnicí drážka termostatu přesně odpovídá rozměrům těsnění. Když pak nanesete ještě pastu, zvětší se objem, který se musí do drážky vejít a už nelze zaručit kompletní utěsnění.

Protože částečky pasty mohou ucpávat okruh chladicí kapaliny.
Těsnicí pasta je často nanášena v  tak nadměrném množství, že se její částečky dostávají do okruhu chladicí kapaliny. To má fatální následky. Částečky pasty mohou nabobtnat a  bránit průtoku chladicí kapaliny. Navíc se mohou v  termostatu usadit tak pevně, že se termostat přestane správně otevírat a zavírat. Obojí může vést k přehřívání systému! Pozor: vzhledem k popsaným rizikům MAHLE Aftermarket důrazně nedoporučuje používat těsnicí pasty a  reklamace způsobené použitím těsnicí pasty nepřijímá.

A co když se po výměně termostatu objeví problémy s teplotou?
Jako první krok vypusťte vzduch. Za problémem s  teplotou bezprostředně po výměně totiž zpravidla bývá vzduch v okruhu chladicí kapaliny. Takže než nový, právě namontovaný termostat zase vyměníte, okruh chladicí kapaliny nejprve několikrát důkladně odvzdušněte.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!