Vodní pumpa – srdce chladícího systému automobilu

23 října 2017, 13:34

Ve spolupráci s firmou SKF se blíže podíváme na konstrukci vodní pumpy, na běžná poškození vodních pump, jejich příčinu a možná řešení odstranění problémů.

Vodní pumpa je srdcem chladícího systému automobilu. Tvar těla vodní pumpy, těsnění, materiál vrtulky a typ ložiska na hřídeli musí být vyrobeny tak, aby vyhověly konkrétním parametrům každého motoru. Tím je zajištěn perfektní průtok chladiva, což zajištuje motoru lepší chod a delší životnost.

SKF má jednu z nejširších nabídek vodních pump na trhu.

Složení vodní pumpy SKF
Složení vodní pumpy SKFVrtulka
Vrtulka je speciálně navržená pro každou vodní pumu tak, aby zajistila nejlepší průtok chladiva.
Vrtulka vodní pumpy SKF

Těsnění
Dynamické těsnění odděluje “mokrou zónu” od “suché zóny” vodní pumpy, brání úniku kapaliny a chrání ložisko. Je to klíčová část vodní pumpy.
Dynamické těsnění vodní pumpy SKF

Hřídel
Hřídelové ložisko zajišťuje nízké tření při relativně vysokém zatížení, vysokých otáčkách a tahu od řemene.
Hřídel vodní pumpy SKF

Řemenice vodní pumpy
Řemenice vodní pumpy je poháněna řemenem. Otáčí vrtulkou pumpy přes hřídel a tím zajišťuje optimální provozní teplotu motoru.
Řemenice vodní pumpy SKF

Těsnění
Těsnění a o-kroužky v OE kvalitě umožňují tělu vodní pumpy perfektně dosednout na blok motoru a zajistit bezvadné statické těsnění.
Těsnění vodní pumpy SKF

Dynamická těsnění vodní pumpy
Dynamické těsněníDynamické těsnění odděluje mokrou a suchou zónu vodní pumpy. Aby mohla pumpa správně fungovat, musí těsnění pracovat se správnou a čistou chladící směsí. Nečistoty a další částečky těsnění poškozují a výrazně snižují životnost vodní pumpy.

Při normálním chodu muže těsnění propustit malé množství kapaliny kvůli odpařování. Některé pumpy proto mají komoru, kde se taková tekutina zachycuje.

Je zcela normální, že těsnění na nově namontované pumpě může lehce protékat u odtokové díry. Tento únik přestane během prvních minut nebo kilometru chodu. Jakýkoliv další únik kapaliny je problémem a způsobuje ho pravděpodobně špatná, nebo znečištěná chladící kapalina.

Těsnění SKF SiC (dynamic silicon carbide)
U známých problematických motorů používáme u našich pump těsnění ze silikon karbidu, které poskytuje optimální odolnost proti znečištění a vysokým teplotám. V porovnání s tradičními těsněními jsou těsnění SiC méně citlivé na znečištěnou kapalinu, chod na sucho a teplotní šok. Abyste takové těsnění ochránili před zbytečným znečištěním, nepoužívejte u pump se statickým
těsněním žádný další těsnící tmel.

Všechny pumpy SKF s těsněním SiC jsou vyráběny v Evropě a jsou plně testovány během výroby.

Technické výhody

Běžná poškození vodních pump

Poškození vodní pumpy usazeninamiPumpa je hlučná, protéká

Možná příčina
Nadměrné vápenaté usazeniny (špatně namíchaná chladící kapalina nebo nevhodná aditiva). Usazeniny poškodí vnitřní dynamické těsnění, které je potom hlučné.

Řešení
Výměna pumpy, použití správné směsi.

Poškozené těsněníPři demontáži objevíte oddělené těsnění

Možná příčina
Použití nesprávné chladící kapaliny (špatná směs, typ, příliš mnoho vody, prošlá kapalina), nebo znečištěný chladící okruh (nevypláchnutý).

Řešení
Používejte správnou kapalinu, motor řádně propláchněte.

Poškozené dynamické těsněníPumpa protéká, okolí výpustní díry je znečištěné

Možná příčina
Poškozené dynamické těsnění od nevhodné chladící kapaliny (špatný mix, špatný typ, příliš mnoho vody, kapalina po záruce, …), nebo znečištěný chladící okruh.

Řešení
Použijte správnou chladící směs, systém řádně vypláchnete.

Únik okolo přírubyÚnik na přírubě a/nebo těsnění

Možná příčina
Použijte správnou chladící směs, systém řádně vypláchněte. Bylo použito příliš mnoho těsnícího tmelu.

Řešení
Pokud pumpa není dodána s těsněním, aplikujte malé množství těsnícího tmelu. U pump s o-kroužkem nebo těsněním nedávejte žádný tmel!

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!