Řidičská výzva: úsporná jízda do kopce

, 9 listopadu 2016, 7:35

Když řídíte nákladní vůz a jedete do kopce, technika jízdy je to nejdůležitější. Způsob řízení může totiž výrazně ovlivnit spotřebu paliva.

Řidiči se často snaží při jízdě do kopce zrychlit, a to je velmi neefektivní,“ říká Andrew Low, manažer pro rozvoj řidičských dovedností ve společnosti Volvo Trucks. „Spotřebovává se přitom mnohem víc paliva a ve většině případů ušetříte jen sekundu nebo dvě. Ideálně byste měli jet na co nejvyšší převodový stupeň, udržovat stálou rychlost a pak využít hmotnosti a setrvačnosti vozidla k překonání vrcholu a při jízdě z kopce na druhé straně.

Klíčové je zvyšovat rychlost (a tedy i hybnost), než dojedete ke kopci, a pak nechat vozidlo jet z kopce setrvačností. 

Cílem je obrazně řečeno přeměnit kopec v rovinu,“ dodává Low. „Cestou do kopce samozřejmě ve srovnání s jízdou po rovině spotřebováváte víc paliva, nemusíte ho ale zbytečně pálit při jízdě z kopce. Chceme urazit stejnou vzdálenost s co nejmenší spotřebou paliva a také přitom dosáhnout vhodné rychlosti.“ 

Aby pomohli řidičům optimalizovat spotřebu paliva při jízdě do kopce, vyvinuli ve společnosti Volvo Trucks nový systém I-See, který kontroluje volbu převodového stupně, akceleraci a brzdění motorem při jízdě z kopce. Další informace o systému I-See najdete na webu www.volvotrucks.cz.

1
1. 
Předvídání
Vyjetí kopce samozřejmě vyžaduje větší rychlost a sílu. Nejvhodnější doba pro zvyšování rychlosti ale není, když přijedete pod kopec. Je třeba ji nabrat, když se k němu přibližujete. Když vidíte, že se blíží stoupání, začněte zvyšovat rychlost, abyste se do kopce rozjeli s co největší setrvačností.

2. Nepodřazujte
Jakmile začnete stoupat do kopce, je třeba použít co nejvyšší převodový stupeň, abyste plně využili výkon motoru. Snažte se udržet velkou rychlost, ale nezrychlujte. Pokud je vozidlo vybaveno převodovkou I-Shift a myslíte si, že nebudete muset až na vrchol podřazovat, můžete její pomocí uzamknout právě zařazený převodový stupeň.

3. Přejeďte vrchol setrvačností
Když se přiblížíte k vrcholu kopce, dejte nohu z plynu a nechte vozidlo přejet vrchol setrvačností. Bude vás to svádět ke zrychlování, ale mnohem efektivnější je nechat vozidlo přes vrchol jen tak převalit.

4. Jízda z kopce setrvačností
Při sjíždění z kopce by vás měla přirozeně pohánět kupředu hybnost vozidla. Naberete tak rychlost a nespotřebujete prakticky žádné palivo. Sledujte ale také silnici před vozidlem a předvídejte možné překážky. Když uvidíte zatáčku, je lepší snížit rychlost v předstihu, pak počkat a pořádně přibrzdit, teprve až k zatáčce dojedete.

5. Dojeďte setrvačností co nejdál
Čím je vozidlo těžší, tím větší máte za sebou tíhu, kterou můžete využít k pohybu vpřed. Při sjíždění z kopce dojeďte setrvačností co nejdál a plyn přidejte, až když začnete zpomalovat. Až pojedete příště z kopce, zkuste to. Jakmile jednou máte rychlost, budete překvapeni, jak daleko můžete dojet setrvačností, aniž byste vůbec použili motor.

Související články

Čech vyhrál soutěž Drivers’ Fuel Challenge
Čech vyhrál soutěž Drivers’ Fuel Challenge

O titul „Nejhospodárnější řidič světa“ v soutěži Volvo Trucks Drivers’ Fuel Challenge 2016 se utkalo 28 finalistů z celého světa. Vítězem se stal Tomáš Horčička z České republiky. V letošním ročníku soutěže se hodnotila úspora paliva a dosažený čas, čímž byla nastavena vysoká laťka z pohledu řidičských schopností i samotných vozidel.

The Iron Knight s dvouspojkovou převodovkou I-Shift překonal dva světové rychlostní rekordy
The Iron Knight s dvouspojkovou převodovkou I-Shift překonal dva světové rychlostní rekordy

The Iron Knight společnosti Volvo Trucks je nejrychlejším nákladním vozidlem světa, a to hned dvojnásobně. Vozidlo pokořilo stávající rychlostní rekord v kategoriích 500 a 1000 metrů s pevným startem. Rekordní vozidlo je v každém ohledu koncipováno pro soutěžní jízdu. Využívá však běžný motor a sériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku I-Shift. Vozidlo The Iron Knight od společnost […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!