Automatizace už dávno není jen vizí budoucnosti, ale rychle se stává standardem moderní logistiky. Technologie jako umělá inteligence nebo autonomní systémy mění způsob, jakým firmy manipulují se zbožím, skladují jej, optimalizují procesy a snižují uhlíkovou stopu. Automatizací firmy řeší nejen problémy s produktivitou, ale také s nedostatkem zaměstnanců. Problémem jsou však vysoká pořizovací cena a strach.
Automatizované sklady dnes využívají robotické systémy, AGV vozíky (autonomně řízená vozidla) a senzorické sítě, které umožňují přesné řízení zásob a minimalizují lidské chyby. Díky AI algoritmům mohou systémy v reálném čase předvídat potřeby skladu a pomáhat skladníkům v práci.
„U nás v Rabenu používáme digitální VMS systém – jeho největší předností je, že do něj můžeme integrovat všechna data o skladbě zboží, a on pak sám řídí skladníky. Říká jim, co mají vzít, z jaké pozice, kolik tam toho mají dát, kdy si mají vzít další paletu a podobně. To nám řeší problém se zaučováním – je to jedna z cest, jak účinně spojit technologii s lidskou prací,“ říká Michal Knotek, regional contract manager ve společnosti Raben Logistics Czech.
Automatizace ano, ale ne vždy
Populárním je také využívání autonomních vozíků. Plně automatizovaných skladů je však velmi málo. Jsou velice technicky a finančně náročné, vyžadují velmi pokročilou AI, pečlivě umístěné a nastavené senzory, spolehlivou robotiku a sofistikované plánovací systémy. Autonomní vozíky také kvůli venkovním podmínkám mohou jezdit jen uvnitř skladů a jejich rychlost se musí kvůli bezpečnosti lidí značně korigovat. Mnohé technologie se pak při řešení nepředvídatelných situacích nebo při kontrole kvality bez člověka zkrátka neobejdou.
Michal Knotek dodává: „V rámci našich služeb VAS například lepíme etikety na výrobky, nebo kolkujeme lahve. To se nám nevyplatí dělat automaticky, protože v případě etiket je každá jinak velká, lepí se na jiné místo. V případě kolkování to lze dělat automaticky, ale to zejména u velkých palet s jedním druhem zboží. My zpracováváme menší palety, kde je několik různých druhů zboží, což znamená několik různých kolků. To bychom pořád museli přenastavovat stroj a to se nám nevyplatí, lépe to dělají naši zaměstnanci.“
Velkou brzdou je strach
Umělá inteligence představuje stále se vyvíjející a zatím nevyčerpaný potenciál, mnoho lidí z ní ale má strach. Jednou z hlavních obav je, že by měla nahradit zaměstnance na určitých pozicích. José Kadlec, spoluzakladatel společnosti GoodCall, varuje, že již v roce 2027 dojde ke zlomu, kdy bude AI lepší než lidé.
„Lidé říkají: ‚AI tě nenahradí, člověk, co používá AI, tě nahradí.‘ Toto platilo před rokem. Dnes bych se bál toho, že na různých pozicích AI nahradí ty lidi, kteří používají AI a lidé tam už vůbec nebudou,“ upozorňuje Kadlec.
Pozitivněji však zapojení AI vidí Michael Němec, group automation manager ve společnosti Rohlik Group: „AI vám neřekne, když něco udělá špatně. Umělá inteligence vám odpoví, ale neřekne, na kolik procent je tato odpověď přesná. U nás se snažíme používat AI na repetetivní úkoly – odesílání mailů, odpovídání zákazníkům, predikce objednávek. Ale v konečném důsledku je dobré, aby výstup, která může mít efekt na byznys, zvalidoval člověk. Na konci bude tedy vždycky člověk.“
Co čeká logistiku v příštích letech?
- Plná integrace AI s robotikou: Sklady budou schopné se samy učit a adaptovat.
- Digital twin technologie: Digitální dvojčata skladů pro simulaci a optimalizaci procesů.
- Bezpapírové provozy: Automatická digitalizace celého toku zboží.
Už to dávno není sci-fi
Autonomie a AI v logistice už dávno není jen snem šíleného vědce, ale realitou, jejíž možnosti se rozšiřují každou minutou. AI každoročně urychluje vývoj nejrůznějších technologií, které budou i nadále měnit tvář logistiky jakou známe.
Komentáře