Tachografy druhé generace (G2V2) byly zavedeny s cílem zefektivnit a automatizovat zaznamenávání činnosti řidičů: jízdy, odpočinku, dosažitelnosti, s automatickým záznamem překročení hranic a lokalizací GNSS. Měly být klíčovým prvkem realizace Balíčku mobility a unijních povinností. Navzdory ambiciózním cílům však uživatelé hlásí řadu technických a provozních potíží. V tomto článku se podíváme na problémy moderních tachografů.

Technické problémy hlášené řidiči a dopravci
Inteligentní tachografy druhé generace měly usnadnit každodenní práci, ale řidiči a dopravci se potýkají s vážnými technickými problémy: od samovolného vysouvání karet po nesprávné záznamy o činnosti. Níže uvádíme ty nejčastější z nich.
Chybné zaznamenávání aktivit
Uživatelé registrují chyby v záznamech o aktivitách řidičů, jako je doba jízdy, odpočinku a práce. To je velmi nepříjemné, protože může vést k neoprávněnému udělení pokuty a problémům při kontrole INSID nebo při zahraniční kontrole.
Samovolné vysouvání karty řidiče
Mnoho tachografů hlásí chybu „poslední karta nebyla správně uzavřena“ i během jízdy. Dochází pak k chybným záznamům, např. 20 hodin nepřetržité jízdy bez přestávky, i když řidič měl přestávku. Doporučeným řešením je okamžitý výtisk s popisem problému, což však komplikuje práci řidiče kamionu a může být také zdrojem problémů při kontrole.
Rušení signálu GNSS
Klasický problém, tedy potíže se satelitním signálem. Rušení GPS však není způsobeno pouze nesprávně namontovanými anténami nebo městskou zástavbou, ale v některých oblastech také rušením vojenskými zařízeními. Výsledkem jsou mezery v údajích o poloze, a tedy i překročení hranic, které by tachografy G2V2 měly automaticky zaznamenávat.
Problémy s kompatibilitou a pamětí
Navíc se ukazuje, že moderní zařízení nefungují dobře se staršími řidičskými kartami. Výsledkem jsou chybějící údaje, přeplnění paměti, a to vše může vést k administrativním sankcím.
Starší řidičské karty G1/G2V1
Ne všechny tachografy G2V2 jsou zpětně kompatibilní se staršími řidičskými kartami (G1, G2V1). V předchozích verzích zařízení totiž automaticky nezaznamenávaly překročení hranic, změny polohy ani údaje GNSS. Pokud zařízení nové generace nezaznamenává tyto klíčové informace na starší kartě, řidič v případě kontroly nemá důkaz o dodržování předpisů.
Omezená kapacita karet
V souladu s platnými předpisy by data měla být v současné době uchovávána po dobu 56 dnů (dříve 28 dnů). V některých situacích to vede k rychlému zaplnění paměti karty, což má za následek ztrátu údajů o aktivitě nebo chyby při exportu. Odborníci proto doporučují vyměnit karty za nové nebo je často stahovat (dokonce každých 14 dní).
Pokusy o řešení a aktualizace
Výrobci tachografů se snaží reagovat na objevující se chyby v jejich fungování. Pravidelně vydávají opravy, které tyto problémy odstraňují, proto je dobré průběžně kontrolovat dostupnost aktualizací a dbát na jejich rychlé zavedení.
Jedním z nejúčinnějších řešení pro zlepšení příjmu signálu je instalace externí antény GNSS. Díky tomu lze omezit vliv rušení a zlepšit přesnost lokalizace.
Kromě toho jsou k dispozici externí aplikace, které analyzují data z tachografů a mohou zachytit chyby způsobené nesprávnou funkcí zařízení. Představují reálnou podporu při obhajobě během kontrol nebo vyúčtování.
Reakce branže a praktická doporučení
Problémy s tachografy G2V2 jsou tak časté, že odborníci a dopravní společnosti vypracovali konkrétní doporučení. Díky nim lze omezit dopady poruch a minimalizovat riziko sankcí.
V případě chyb GNSS nebo karty je důležitá rychlá reakce řidiče, který by měl okamžitě provést tisk, kontaktovat základnu a zdokumentovat situaci. K tomu je však nutné pravidelně školit řidiče kamionů nejen v obsluze zařízení, ale také v rozpoznávání potenciálních chyb v jeho fungování.
Dále se doporučuje monitorování a analýza dat z karet a samotného zařízení a, pokud je to možné, výměna starých karet řidičů za karty G2V2 (vydávané po 21. 8. 2023).
To vše však nemění nic na skutečnosti, že „inteligentní“ technologie v souboji s každodenní praxí vyloženě prohrávají.
Komentáře