Společnost MAN Truck & Bus je prvním výrobcem v Evropě, který uvedl na trh plně elektrický zájezdový autobus: Lion‘s Coach E. Po úspěchu produktové řady Lion‘s City E v městské a meziměstské dopravě se MAN nyní zaměřuje na elektrifikaci dálkové autobusové dopravy. Využívá přitom osvědčenou technologii pohonu, která byla úspěšně použita v sériově vyráběném e-trucku, a inovativní baterie NMC vyráběné v norimberském závodě MAN.
Lion‘s Coach E má kapacitu baterie 356–534 kWh a dojezd až 650 km. Inteligentní konstrukční koncepce snižuje součinitel aerodynamického odporu (Cx) na 0,31, což je hodnota srovnatelná s kompaktními SUV. První elektrický zájezdový autobus v Evropě splňuje všechna přání i z hlediska vnitřního prostoru: pohodlně se do něj vejde až 61 cestujících a v porovnání s dieselovým protějškem není nijak omezen ani zavazadlový prostor. Lion‘s Coach E oslaví svou premiéru na bruselském veletrhu Busworld Europe v říjnu 2025.
„Náš elektrický zájezdový autobus představuje začátek nové éry bezemisního a tichého cestování, na kterou již mnoho zákazníků čekalo. Těší nás, že jsme v této oblasti v čele a dokážeme představit tak dynamický a inovativní dálkový autobus,“ říká Barbaros Oktay, vedoucí divize autobusů společnosti MAN Truck & Bus.
Sériová výroba má být zahájena příští rok v závodě MAN v turecké Ankaře, který byl v posledních měsících prošel postupnou adaptací pro účely elektromobility.
V rámci příprav na sériovou výrobu modelu Lion‘s Coach E bude v průběhu roku 2026 k dispozici „startovní flotila“ pro vybrané průkopnické zákazníky na strategických evropských trzích.
Široké oblasti využití od kyvadlové dopravy až po městské výlety
V první fázi vývoje vozidla a veřejné dobíjecí infrastruktury bude autobus MAN Lion‘s Coach E přednostně nasazován na krátké a středně dlouhé trasy. To zahrne kyvadlovou dopravu, přepravu firemních zaměstnanců a městské zájezdy.
„Kromě toho představuje dálkový e bus výjimečnou příležitost pro zájezdovou turistiku – může oslovit nové cílové skupiny, pro které je při plánování cest důležitým tématem i udržitelnost,“ dodává Heinz Kiess, vedoucí produktového marketingu autobusů.
Díky nabíjení CCS s výkonem až 375 kW a využití povinných přestávek řidiče k dobíjení baterií může elektrický dálkový autobus již nyní dosáhnout podobného provozního profilu jako model s dieselovým motorem.
Díky megawattové nabíjecí infrastruktuře (MCS) s nabíjecím výkonem až 750 kW, která je již ve vývoji, se možnosti využití elektrických autobusů v dálkové dopravě v budoucnu ještě rozšíří.
Osvědčená koncepce vozidla a dynamický design
Základem elektrického autobusu je osvědčený Lion‘s Coach, který byl představen v roce 2017. Jako první vyjede na silnice Lion‘s Coach 14 E – kompaktní třínápravový model (o vnější délce 13,9 m) s maximální přípustnou celkovou hmotností 27,3 t. V této variantě může pohodlně cestovat až 61 cestujících, přičemž pro zavazadla je k dispozici 11–13m3. Do konce desetiletí hodlá společnost MAN postupně uvádět na trh další elektrické modely v segmentu autobusů.
Na první pohled je zřejmé, že se jedná o inovativní vozidlo. Lion‘s Coach E kombinuje inteligentní přizpůsobitelný design s optimální aerodynamickou účinností a inovativními detaily. Konstrukčnímu týmu MAN se podařilo u autobusů snížit součinitel aerodynamického odporu Cx z 0,34 na 0,31. Tento působivý výsledek má pozitivní vliv na dojezd vozidla.
Ultramoderní je však i interiér vozu. Inovativní digitální pracoviště řidiče autobusu Lion‘s Coach E vybavené systémem MAN SmartSelect je plně zaměřeno na osobu řidiče a díky rozšířené sadě asistenčních systémů mu poskytuje vyšší úroveň pohodlí i bezpečnosti.
Komentáře