Nové předpisy EU: zákaz řízení v celé Evropské unii a další

7 května 2025, 14:41

Evropská unie připravuje zásadní změny pravidel týkajících se řidičských průkazů, jejichž cílem je zvýšit bezpečnost silničního provozu a harmonizovat pravidla pro řidiče v rámci EU. V tomto článku se podíváme na nejdůležitější z nich.

Vzájemné uznávání zákazů řízení

Až dosud neměla ztráta řidičského průkazu v jedné zemi EU za následek zákaz řízení v jiné zemi (s výjimkou situace, kdy řidič přišel o řidičský průkaz v zemi, kde jej získal). Nové právní předpisy mají zavést zásadu vzájemného uznávání rozhodnutí o odnětí řidičského oprávnění. V praxi to znamená, že ztráta řidičského průkazu v jedné zemi EU zabrání řízení v celé Unii.

Tyto sankce mají být uplatňovány po spáchání nejzávažnějších přestupků, jako je řízení pod vlivem alkoholu, překročení rychlosti o více než 50 km/h nebo způsobení nehody se smrtelným nebo těžkým zraněním. Zákonodárci EU rovněž stanovili dvacetidenní lhůtu pro informování řidiče o ztrátě oprávnění a možnost odvolání proti tomuto rozhodnutí.

Je však obtížné určit, kdy tato změna právních předpisů vstoupí v platnost. Prozatím bylo v této otázce dosaženo pouze neformální dohody, kterou musí schválit Rada a Parlament EU.

Digitální řidičský průkaz dostupný v chytrém telefonu

V rámci digitalizace veřejných služeb plánuje Unie zavést digitální řidičský průkaz, který bude k dispozici na chytrém telefonu. Právě digitální doklad se má navíc stát v EU hlavním formátem, i když řidiči budou moci stále žádat o fyzický doklad.

Zavedení zkušební doby pro nové řidiče

Nová pravidla EU rovněž zavádějí povinnou dvouletou zkušební dobu pro nové řidiče v celé EU. Na začínající řidiče se budou vztahovat přísnější pravidla týkající se například řízení pod vlivem alkoholu a drog, nepoužívání bezpečnostních pásů, přepravy dětí bez dětských sedaček a překračování rychlosti.

Cílem této novely je snížit počet dopravních nehod. Statistiky dokazují, že riziko účasti mladých řidičů na nehodách je dvakrát až třikrát vyšší než u zkušených řidičů. Tematická zpráva ERSO navíc zdůrazňuje, že bez ohledu na věk, ve kterém se začínají učit řídit, jsou to právě začínající řidiči, u kterých je v prvních měsících jejich samostatného řízení nejvyšší riziko nehod.

Možnost získat řidičský průkaz od 17 let

Zavedení zkušební doby pro nové řidiče se zdá být o to potřebnější, že další změny zákona umožňují získat řidičský průkaz již od 17 let. Nezletilý řidič však bude moci řídit pouze se zkušeným doprovodem. To umožní mladým lidem získat potřebné zkušenosti za volantem v kontrolovaných podmínkách, což by mělo přispět k bezpečnosti silničního provozu.

Změny týkající se lékařských prohlídek starších řidičů

Zákonodárci EU prozatím nenařizují povinné lékařské prohlídky pro seniory, ale již nyní vybízejí členské státy k zavedení transparentních a jednotných postupů. Španělsko proto oznámilo, že řidiči starší 65 let budou každých pět let ověřovat svou zdravotní způsobilost.

V Česku musí na povinnou zdravotní prohlídku ke svému praktickému lékaři řidiči poprvé ve věku 65 let, poté v 68 letech a pak každé dva roky. Nyní se řeší změna, kdy by byla první zdravotní prohlídka v 70 letech, potom každé dva roky. Navíc od ledna 2025 přibyla profesionálním řidičům a seniorům další povinnost. Pro řidiče s méně závažným onemocněním srdce a cév platí, že musí nově ke kardiologovi, případně jinému specialistovi. Ať už má člověk na věc jakýkoli názor, těžko lze popřít, že zrak i reflexy se s přibývajícími léty nezlepšují. A přitom jsou to často právě tyto vlastnosti, které rozhodují o tom, zda se lze nebezpečné situaci na silnici vyhnout.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!