Společnost MAN Truck & Bus spouští výrobu baterií v Norimberku

7 května 2025, 14:06

Společnost MAN Truck & Bus spouští výrobu baterií pro elektrické nákladní automobily a autobusy, velkovýroba bude zahájena v červnu. Aktuální výrobní kapacita norimberského závodu společnosti MAN je 50.000 baterií ročně.

MAN závod v Norimberku

V pátek 11. dubna společnost MAN Truck & Bus za přítomnosti bavorského premiéra dr. Markuse Södera a ministra Huberta Aiwangera oficiálně zahájila výrobu baterií ve svém norimberském závodě. Při této příležitosti mnichovský výrobce užitkových vozidel poprvé oznámil další etapu rozšíření výroby baterií v Norimberku. Kromě 100 milionů eur investovaných do výrobního závodu, který byl nyní uveden do provozu, bude v nadcházejících letech investováno dalších 150 milionů eur do dalšího rozvoje odborných znalostí v oblasti technologie baterií a zvýšení přidané hodnoty. Konkrétně to znamená, že kromě packů složených z několika modulů se v Norimberku budou pro baterie nové generace vyrábět také vlastní moduly, které kombinují několik bateriových článků.

Zahájením výroby baterií dochází v Norimberku ke spuštění již druhé nové výrobní linky v letošním roce. Investicí do budoucnosti je také výroba nejnovější generace vznětových motorů MAN pro pohon D30 PowerLion, která zároveň ve výrobním závodě zajišťuje množství pracovních míst. Společnost do tohoto projektu investovala přibližně 250 milionů eur. Společnost MAN dnes předpokládá, že do roku 2030 se bude téměř polovina nových nákladních vozidel v Evropě a přibližně 90 % městských autobusů dodávat s bezemisním pohonem. To znamená, že vysoce účinný a úsporný motor D30 bude i po roce 2030 potřeba. V dlouhodobém horizontu zůstanou k dispozici i další platformy a řady pro externí motory MAN.

MAN závod v Norimberku

Výroba e-trucků MAN zahájí v červnu

Závod MAN v Norimberku vyrábí baterie ve třech tzv. tvarových faktorech. Plochý tvar se používá v bateriovém městském autobusu MAN Lion’s City E. Další dvě modifikace jsou určeny pro nákladní vozidla MAN eTGL, MAN eTGS a MAN eTGX s celkovou hmotností od 12 do 50 tun. Sériová výroba elektrických nákladních vozidel MAN eTGS a eTGX má být v Mnichově podle plánu spuštěna v červnu tohoto roku.

Aktuální výrobní kapacita norimberského závodu je 50.000 baterií ročně. Nová budova M50 je však navržena tak, aby zvládla výrobu 100.000 kusů ročně. Výroba se bude zvyšovat v závislosti na poptávce po bateriových elektromobilech.

Společnost MAN používá ve svých bateriích tzv. NMC články (nikl-mangan-kobalt), jejichž chemické složení bylo speciálně upraveno pro provoz užitkových vozidel. Systém pro správu baterií (BMS) během provozu nepřetržitě monitoruje stav článků. Pokud například dojde k nepředvídané události, provede systém interní opatření, aby zajistil bezpečnou úroveň nabití. V případě nehody systém BMS okamžitě odpojí baterii od zbytku vozidla (nouzové odpojení vysokého napětí). Používá také inteligentní systém ohřevu a chlazení, který vždy udržuje články baterie v optimálním teplotním rozmezí.

Technologickým vrcholem právě zahajované velkokapacitní výroby bateriových packů je modulární výroba. To znamená, že společnost MAN ve výrobě nepoužívá výrobní pásy, ale cyklus, který zvládne různé verze výrobků a lze jej snadno přizpůsobit novým variantám. Samostatné pracovní stanice lze provozovat nebo přestavovat nezávisle na ostatních a baterie procházejí výrobním systémem podle individuálních požadavků nebo situace. To je možné díky vysokému stupni digitalizace a automatizace výrobního toku a zásobování materiálem, které je plně automatizováno využitím inteligentní sítě autonomních vozidel (AGV). To zaručuje potřebnou flexibilitu a všestrannost i nákladovou efektivitu výroby různých bateriových packů.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!