Evropě možná brzy dojdou profesionální řidiči. Jaký je důvod tohoto nedostatku?

23 dubna 2025, 12:11

Po období útlumu začíná evropská silniční doprava vykazovat známky oživení, což může naznačovat zlepšení hospodářské situace na kontinentu. To však neznamená konec problémů – odvětví se stále potýká s rostoucím nedostatkem řidičů, který je stále více pociťován nejen na Západě, ale také ve střední a východní Evropě. Kromě toho se tento sektor musí připravit na rostoucí provozní náklady a na tlaky spojené s přechodem na nízkouhlíkové technologie.

Znepokojivé předpovědi

Podle nejnovějších předpovědí společnosti Transport Intelligence dojde v nadcházejících měsících k dvouprocentnímu nárůstu silniční nákladní dopravy. Očekává se, že to bude jeden ze znaků hospodářského oživení v Evropě po obtížném roce 2024. Zároveň však bude dopravní odvětví čelit velkým výzvám. Nejpalčivější z nich je nedostatek profesionálních řidičů – počet volných míst na celém světě neustále roste. Pokud nebudou podniknuty rozhodné kroky, mohlo by jen v Evropě do roku 2026 chybět více než 2 miliony profesionálních řidičů. Dopravní průmysl musí být rovněž připraven na dodatečné výdaje vyplývající mimo jiné z potřeby dekarbonizace.

Nedostatek profesionálních řidičů zůstává pro dopravní průmysl strukturální výzvou, která nezmizela ani během dvouletého (2022-2024) zpomalení činnosti v tomto odvětví. Podle údajů dostupných na internetových stránkách Evropského parlamentu bude v roce 2024 v celé Evropě více než 500.000 volných pracovních míst pro profesionální řidiče.

Stárnoucí pracovní síla

Problém nedostatku profesionálních řidičů se již netýká pouze západní části starého kontinentu. Nedostatek se stále více projevuje také ve východních a středních regionech. Podle odborníků ze společnosti Sennder, digitálního logistického operátora působícího v Evropě, populace profesionálních řidičů stárne. Odvětví není schopno přilákat dostatek mladých lidí, aby zajistilo rovnováhu mezi přílivem nových zaměstnanců a odchodem starších řidičů do důchodu. Průměrný věk evropských řidičů se nyní pohybuje kolem 47 let. Navíc třetina těchto pracovníků je již starší 55 let. Tito řidiči tedy do deseti let odejdou do důchodu, a proto by se odvětví mohlo ocitnout v mimořádně obtížné situaci.

Finanční bariéra pro mladé

Jednou z hlavních překážek v přilákání mladých řidičů jsou vysoké náklady na získání potřebné profesní kvalifikace. Podle údajů IRU jsou náklady na získání řidičského průkazu skupiny C/C+E a profesní kvalifikace v Evropě 3,7krát vyšší než hodnota průměrné měsíční minimální mzdy na kontinentu.

Náklady na dekarbonizaci dopravy

Denní provozní náklady dopravních společností v Evropě neustále rostou. Ve stále větším počtu zemí se zavádí silniční mýtné na základě emisí CO2 produkovaných vozidly. Tento systém je již zaveden v sedmi zemích EU: Německu, České republice, Rakousku, Maďarsku a také ve Švédsku, Dánsku a Nizozemsku. Tlak na dekarbonizaci se odráží i v cenách samotných vozidel. Jak upozorňují odborníci ze společnosti Sennder, evropští výrobci nákladních automobilů stojí před bezprecedentní výzvou. Cílů EU, kterými jsou 15% snížení emisí CO2 do roku 2025 a 45% snížení do roku 2030 ve srovnání s úrovní v letech 2019-2020, nelze dosáhnout pouze modernizací dieselových motorů. Podle odhadů Evropské asociace výrobců vozidel se musí evropský vozový park nákladních automobilů s nulovými emisemi do roku 2030 rozrůst na přibližně 400.000 vozidel. Přitom na konci roku 2023 jich bylo pouze 13.500.

Náklady na pořízení elektrických vozidel zůstávají významnou překážkou transformace vozového parku. Elektrická nákladní vozidla jsou dvakrát až třikrát dražší než konvenční nákladní vozidla a dosahují cen mezi 250.000 a 350.000 EUR.

Rok 2025 bude pro evropskou silniční dopravu přelomový. Rozhodnutí, která v nadcházejících měsících přijmou společnosti a regulační orgány, ovlivní stav odvětví na příští desetiletí. Budoucí konkurenceschopnost odvětví závisí na strategických investicích do tří klíčových oblastí: školení nových zaměstnanců, inovačních technologií a transformace na nízkouhlíkové vozové parky.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!