Autodopravci varují před Euro 7: Nucený nákup bezemisních vozidel ohrožuje svobodné podnikání

26 února 2025, 15:55

Blížící se platnost emisní normy Euro 7 probudila k akci zástupce autovýroby, nákladní přepravy a také politiky. Společně volají po zmírnění požadovaných limitů. Argumentují tím, že český ani evropský trh na drastické změny není připraven a je ohrožena konkurenceschopnost celého automobilového sektoru i nákladní přepravy. Automobilky jsou pod hrozbou miliardových pokut nuceny vyrobit více elektromobilů, jež mají firmy přednostně nakupovat při obnově flotil.

Návrh emisní normy Euro 7 má vstoupit v platnost už v letošním roce. Tato regulace zpřísňuje emisní limity oxidů dusíku a pevných částic, což výrazně ovlivní výrobce i provozovatele nákladních vozidel. Podle Ministerstva dopravy ČR se jedná o jednu z nejzásadnějších reforem v oblasti silniční dopravy za poslední desetiletí.

„Musíme zajistit, aby změny nebyly neúnosné pro naše dopravce a aby evropský automobilový průmysl neztratil konkurenceschopnost,“ komentoval ministr dopravy Martin Kupka.

Jedním z hlavních důsledků této regulace je nucená modernizace vozových parků. Tlak na logistické společnosti se v posledních letech zvyšuje.

„Na zpřísňování emisních norem reagujeme už nyní. Nakupujeme nejlepší techniku, která je v aktuální době dostupná. Řešíme snížení odporu našich souprav, což v důsledku přináší snížení spotřeby nafty a nižší emise,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce.

Zrušit pokuty a revidovat nařízení o emisích

Výroba automobilů tvoří 7 procent HDP Evropské unie a je na ni navázána celá řada dalších odvětví. Firmy v Česku i mnoha jiných zemích se obávají ztráty konkurenceschopnosti na trhu. Na nejbližším jednání pléna Evropského parlamentu chce proto skupina europoslanců z frakce Evropských konzervativců a reformistů prosadit úpravu normy Euro 7.

„Prvním bodem je urgentní řešení pokut automobilkám, v optimálním případě je úplně zrušit či rozložit jejich placení do minimálně 5 let. Dále je to revize nařízení o emisích CO2 již letos a také zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035,“ sdělil europoslanec Ondřej Krutílek.

Bezemisní varianty stojí dvojnásobek

Podle analýzy ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) přinese přechod na ekologická nákladní vozidla výrazný nárůst provozních nákladů pro dopravní společnosti, a to zejména kvůli vysokým pořizovacím cenám těchto vozidel a nedostatečné infrastruktuře.

ACEA upozorňuje, že bez dostatečné podpory ze strany států a Evropské unie se mnoho firem dostane do finančních potíží a bude nuceno investice do modernizace flotily odkládat. Podobné závěry sdílí i IRU (International Road Transport Union), která upozorňuje, že pořizovací cena bezemisních vozidel je minimálně dvojnásobná oproti ceně dosavadních dieselových vozů. Návratnost investic je přitom nejistá.

Prolomení principů svobodného podnikání

Současná podoba normy Euro 7 trvá na tom, aby podnikatelé pořizovali do svých flotil bezemisní vozidla povinně.

Prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Josef Melzer varuje: „Toto by bylo zásadní prolomení principů, na nichž stojí soukromé podnikání. Podnikatel musí mít možnost rozhodovat se na základě tržních podmínek a ekonomické udržitelnosti, nikoliv být nucen k nákupům, které nedávají smysl.“

Podle něj by toto nařízení paradoxně způsobilo, že flotily budou zastarávat, protože dopravci budou investice do nových vozidel odkládat.

Chybí infrastruktura

U dálkové přepravy se navíc realistické alternativy paliva stále hledají, protože biopaliva a LNG jsou sice ekologičtější než nafta, ale jejich dostupnost a infrastruktura stále pokulhávají. U ekologických alternativ chybí dostatečná síť dobíjecích stanic, v případě vodíku plnicí stanice v Česku prakticky nenajdeme, což podnikatelům komplikuje plánování a provoz. K tomu se přidávají vyšší provozní náklady a tlak na ceny přepravních služeb, které ovlivňují celý dodavatelský řetězec.

Bez výrazného nárůstu vysokovýkonných nabíjecích stanic a bodů pro alternativní paliva nebudou mít dopravní společnosti reálnou možnost přechodu. IRU proto prosazuje harmonizované pobídky v celé EU, včetně daňových výhod, investiční podpory a lepšího přístupu k infrastruktuře, aby byl zajištěn spravedlivý konkurenční rámec.

Role veřejného sektoru

Podle Ralucy Marian, ředitelky IRU pro EU, je zásadní, aby členské státy šly příkladem prostřednictvím revizí směrnice o bezemisních vozidlech a pravidel pro veřejné zakázky.

„Veřejné investice mohou sehrát klíčovou roli při snižování rizika pro soukromý sektor, snížit náklady na bateriová elektrická vozidla a vytvořit důvěru na trhu, která podpoří jejich rozšíření,“ uvedla.

Firmy, které se přizpůsobí včas a efektivně, získají konkurenční výhodu.

„Klíčovým faktorem úspěchu budou nejen inovace, ale také podpora a koordinace mezi soukromým a veřejným sektorem. Jen tak může logistika naplnit své ekologické cíle, aniž by ztratila ekonomickou udržitelnost,“ dodal Ondřej Stöhr.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!