Události v dopravě pro rok 2025

18 prosince 2024, 14:52

Také rok 2025 přinese v České republice novinky a změny v oblasti dopravy. Mezi klíčové události patří pokrok v digitalizaci resortu, sčítání dopravy či transformace Centra služeb pro silniční dopravu na INSID. Tyto i další změny odrážejí potřebu modernizace dopravního systému a přizpůsobení evropským normám, s důrazem na bezpečnost, ekologii a efektivitu v osobní i nákladní dopravě.

provoz na dálnici

Většinu úředních úkonů půjde řešit digitálně

Řada zásadních změn bude souviset s pokračující digitalizací. Portál dopravy by měl v příštím roce umožňovat elektronické vyřízení až 90 % nutných úkonů. Podle šéfa resortu Martina Kupky se stávající systém rozšíří o další funkce, například o možnost posílání notifikací o platnosti STK, řidičského průkazu, povinného ručení či dálniční známky.

Novinkou bude také elektronický balíček pro profesionální řidiče, kteří budou mít jako součást řidičského průkazu i průkaz profesní způsobilosti. Přibude také možnost doručení řidičského průkazu prostřednictvím kurýra nebo elektronická úhrada správních poplatků.

„Dopravní agendy jsou jedním z nejčastějších důvodů, proč jdeme na úřad. Proto se snažíme digitalizovat dopravní služby co nejvíce,“ vysvětluje Martin Kupka. „Stále ale bude zachována možnost si tyto věci vyřešit fyzicky,“ dodává.

Z Centra služeb pro silniční dopravu bude INSID. Získá více pravomocí

Od 1. července 2025 se změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Změní se i pravomoci této organizace. Silniční inspekce bude kontrolovat například technickou způsobilost vozidel, povinné přestávky a odpočinky, provádět kontrolní vážení či se zaměřovat na podvody s tachografy. Pověření kontroloři budou moci zastavovat vozidla, ukládat pokuty příkazem na místě, vybírat kauce, zabránit řidiči v další jízdě či mu odebrat doklady nebo SPZ. Při kontrolách zejména nákladních vozidel na českých silnicích nebude INSID závislá na Policii ČR nebo Celní správě ČR.

Zahraničním dopravcům přitom prozatím hrozí v případě porušování předpisů jen malé riziko postihu. Důvodem je zejména omezená vynutitelnost právních norem upravujících podmínky provozování silniční dopravy na českém území. To se má se vznikem silniční inspekce změnit.

„Tuzemští dopravci musejí dodržovat přísné předpisy. Není správné, aby zahraniční dopravci využívali nedostatečné vymahatelnosti práva k jejich obcházení. Věřím, že tento krok přispěje k férovějšímu prostředí, a především k větší bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích,“ komentuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce.

Po pěti letech čeká Česko sčítání dopravy

Českou republiku čeká v roce 2025 pravidelné celostátní sčítání dopravy, kterého se ujme společnost Ipsos. Sčítání se na českých silnicích opakuje od roku 1980 každých pět let a jeho cílem je zajistit nezbytné podklady pro silniční hospodářství, tedy pro rozvoj sítě, výstavbu, opravy komunikací i ochranu životního prostředí. Je třeba získat informace o zatížení sítě, zjistit vývoj od posledního sčítání a také zabezpečit požadované údaje pro zprávu předávanou Evropské hospodářské komisi při OSN.

Emisní norma EURO 7 se odkládá. Druhá fáze EURO 6e začne platit v lednu

Europoslanci v březnu letošního roku schválili emisní normu Euro 7, avšak s emisními limity pro osobní i nákladní automobily o mnoho mírnějšími oproti původnímu návrhu. Podařilo se navíc dojednat delší časový rámec na její zavedení. V platnost měla norma u osobních automobilů vstoupit v polovině roku 2025, u nákladních o dva roky později. Nově se počítá se zavedením opatření do 2,5 let od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a do 3,5 roku u modelů stávajících. V případě nákladních aut se má jednat o čtyři roky. Automobilky tak budou mít více času na přípravu.

S 1. lednem 2025 však vstupuje v platnost emisní norma Euro 6e-bis, která představuje druhou fázi aktualizace standardu Euro 6e pro nově homologovaná LUV, pro nově registrovaná vozidla pak o rok později.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!