Důsledky nocování v kabině nákladního vozidla

30 října 2024, 13:54

Právní předpisy balíčku mobility vyjasnily legálnost absolvování týdenního odpočinku v kabině vozidla. Mnoho evropských zemí však již dříve zavedlo za tuto skutečnost sankce. Podíváme se proto na důsledky spánku v kabině nákladního vozidla v různých zemích EU.

Před přijetím balíčku mobility byla legálnost týdenního odpočinku v kabině nákladního vozidla komplikovaná. Nařízení 561/2006 v čl. 8 odst. 8 totiž znělo takto:

„Pokud se řidič rozhodne pro takovou možnost, může denní dobu odpočinku a zkrácenou týdenní dobu odpočinku mimo základnu čerpat ve vozidle za předpokladu, že je vybaveno dostatečným prostorem pro spaní pro každého řidiče a že vozidlo je odstavené.“

Pochybnosti rozptýlil až rozsudek Soudního dvora EU ze dne 12. prosince 2017, podle kterého se výše uvedené nařízení nevztahuje na pravidelný týdenní odpočinek řidiče. Zjišťujeme, jaké jsou nyní postihy za spáchání tohoto přestupku.

Přenocování v kabině podle balíčku mobility

Za účelem upřesnění nejasných ustanovení nařízení 561/2006 v souladu s výše uvedeným rozsudkem Soudního dvora EU byl do balíčku mobility zaveden bod 8 s následujícím zněním:

„Pravidelný týdenní odpočinek a jakýkoli týdenní odpočinek delší než 45 hodin, který je čerpán jako náhrada za předchozí zkrácený týdenní odpočinek, není možné absolvovat ve vozidle. Musí být čerpán v ubytovacích zařízeních vhodných pro každé pohlaví a vybavených odpovídajícím vybavením a hygienickým zařízením.“

Důsledky spaní v kamionu v zemích EU

Ustanovení balíčku mobility vstoupila v platnost v celé EU 20. srpna 2020, ale ještě předtím některé země zavedly v této oblasti vlastní předpisy. Mnohé z nich jsou v platnosti dodnes.

Francie

Nejzávažnější důsledky pro týdenní odpočinek v kabině nákladního vozidla hrozí ve Francii. Podle čl. 3. odst. 4 vyhlášky 86-113 ze 17. října 1986 může být řidič, který je při tom přistižen, pokutován až do výše 1.500 eur (3.000 eur při opakovaném přestupku). Na druhou stranu od 10. července 2014 platí zákon č. 2014-790, který stanoví trest odnětí svobody v délce jednoho roku v kombinaci s pokutou 30.000 eur pro zaměstnavatele, který nezajistil, aby jeho řidič absolvoval týdenní odpočinek mimo vozidlo.

Německo

Podle změn zákona o silniční dopravě z 25. května 2017 zaplatí řidič v Německu za každou hodinu týdenního odpočinku v nákladním vozidle 60 eur. Jeho zaměstnavatel bude platit 180 eur za hodinu. Řidič tak může zaplatit maximálně 2.700 eur a dopravce až 8.100 eur. Kontrolu může provádět jak policie, tak celní správa a Spolkový úřad pro nákladní dopravu (BAG).

Belgie

V Belgii je zřejmě sankce nejnižší, neboť pokuta za pravidelný týdenní odpočinek v kabině vozidla v této zemi činí „pouze“ 1.800 eur. To se však nevyplatí riskovat, protože belgické služby mohou v důsledku tohoto odhalení dokonce zabavit vozidlo, pokud mají podezření, že došlo i k dalším porušením předpisů.

Nizozemsko a Rakousko

V Nizozemsku lze za 45hodinovou přestávku v kabině dostat pokutu 1.500 eur. V Rakousku není pokuta za tento přestupek stanovena. V obou zemích se však zákaz striktně nevymáhá.

Musí mít řidič u sebe účty za ubytování?

V neposlední řadě je třeba připomenout, že kontrolní orgány v žádné zemi EU nejsou oprávněny požadovat po řidiči doklady o době odpočinku mimo vozidlo, tj. například účty za ubytování (mohou si však tyto doklady vyžádat od dopravce). Pokutu za tento přestupek lze uložit pouze při přistižení řidiče „při činu“.

Kromě toho má řidič při každé kontrole právo odmítnout odpovědět na otázky policistů, i když vás o tom ne vždy informují. Vyplatí se však o tom vědět, protože případné přiznání viny vás v podstatě zbavuje jakékoli šance na úspěšnou obhajobu proti obvinění.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!