Těžištěm inovací prezentovaných na IAA bylo snížení spotřeby paliva až o 4 procenta. Inženýři MAN toho dosáhli především prostřednictvím nového hnacího ústrojí D30 PowerLion a aerodynamických opatření. Inovovaná pohonná soustava má dvojí potenciál úspor: Nejenže redukuje emise CO2, ale v zemích, kde se při mýtu zohledňují emise CO2 (například v Německu, Rakousku a Dánsku od 1. ledna 2024), může snížená sazba pro palivově efektivní trucky znamenat během životnosti vozidla úsporu několika tisíc eur.
„Naše nová vysoce účinná pohonná soustava PowerLion s novým motorem D30 a novou převodovkou MAN TipMatic 14 je klíčem k ziskovosti podnikání našich zákazníků. Vychází z platformy společných komponentů z TRATON GROUP a je hmatatelným výsledkem intenzivní spolupráce mezi našimi vývojovými odděleními. Takže i když z dlouhodobého hlediska považujeme elektrický pohon za hlavní technologii, vznětový motor bude v silniční nákladní dopravě i nadále hrát důležitou roli. Každý litr paliva, který ušetříme, snižuje emise CO2 i náklady pro dopravní společnosti. A to následně usnadňuje našim zákazníkům konverzi jejich vozového parku na technologie s nulovými emisemi,“ říká Friedrich Baumann, člen představenstva MAN Truck & Bus zodpovědný za prodej a zákaznická řešení.
Motor D30
Nový D3066 (zkráceně D30) s maximální účinností více než 50 % a nejlepší spotřebou paliva ve své třídě je celosvětově jedním z nejvyspělejších motorů pro užitková vozidla. Byl zcela nově vyvinut na základě spojené inženýrské expertízy v TRATON GROUP a nahradí typové řady motorů D26 a D15 ve všech tahačích návěsů MAN 4×2. Motor D30 je k dispozici v šesti výkonových modifikacích od 380 do 560 k (točivý moment 2 100 až 2 800 Nm).
K vysoké účinnosti motoru D30 přispívá harmonická souhra systému common-rail XPI (se vstřikovacím tlakem až 1 800 bar) s 10-otvorovými vstřikovacími tryskami na jedné straně a optimalizovaným přeplňováním turbodmychadlem na straně druhé (se dvěma geometriemi přeplňování závislými na výkonovém rozsahu).
Nový vznětový motor se zdvojenou dodatečnou úpravou výfukových plynů SCR je vždy kombinován s nově vyvinutou převodovkou MAN TipMatic 14 a novým portfoliem hypoidních náprav. Volitelné prvky pro hnací soustavu D30 PowerLion zahrnují vysoce účinnou motorovou brzdu CRB (Compression Release Brake) o výkonu až 355 kW, retardér o brzdné síle až 4 700 Nm, který lze odpojit pro další snížení spotřeby a také četnou nabídku pomocných pohonů na straně motoru i převodovky pro připojení široké škály přídavných zařízení, jako jsou hydraulická čerpadla nebo kompresory.
MAN TipMatic 14
I nová převodovka MAN TipMatic 14 profituje ze spojené technologické expertízy skupiny TRATON GROUP využité při jejím vývoji. V budoucnu nahradí předchozí převodovku MAN TipMatic 12 ve všech standardních tahačích MAN těžké hmotnostní kategorie. Ve srovnání s tímto typem je nová generace přibližně o 60 kg lehčí. Má 14 převodových stupňů pro jízdu vpřed a dva pro jízdu vzad plus šest dalších pro jízdu vzad, které lze v případě potřeby aktivovat bezdrátově přes MAN Now. To znamená, že v případě potřeby jsou k dispozici i vyšší rychlosti couvání. MAN TipMatic 14 zároveň nabízí velmi citlivé manévrování při malých rychlostech se zavřenou spojkou. Automatizovaná manuální převodovka nezávisle přebírá ovládání spojky a přeřazování převodových stupňů. Systém řízený softwarem vždy určí optimální strategii rozjíždění a přeřazení, přičemž detekuje zatížení vozidla a sklon silnice. Nový převodový olej MOTION (klasifikace SAE: 75W) šetří palivo díky optimalizovaným mazacím vlastnostem a také minimalizuje opotřebování. Nový MAN EasyStart dostal funkci „plazení“, která poskytuje dodatečnou podporu pro plynulé posouvání vozidla ve stoupání.
Pokud je to nutné, inovativní funkce SmartShifting umožňuje velmi rychlé změny převodových stupňů s minimálními přerušeními trakce, čímž se zvyšuje účinnost. Co se týká potenciálních úspor paliva, další velkou změnou v koncepci převodovky je odklon od přímého převodu k preferování rychloběhu – zejména v kombinaci s GPS tempomatem MAN EfficientCruise a funkcí Predictive Drive, která je obzvlášť předvídavá.
U nové převodovky MAN TipMatic 14 zákazníci profitují také z dlouhé životnosti, nízkých nákladů na údržbu a má-li ve výbavě Retarder 47, tak iz velkého průběžného brzdného momentu až 4 700 Nm.
Nové kotoučové brzdy a optimalizovaná aerodynamika
Pro trucky o celkové hmotnosti 18 tun a více představil MAN novou verzi brzd s nižšími ztrátami třením. Brzdové kotouče pneumaticky ovládaných kotoučových brzd jsou vnitřně ventilovány a zajišťují optimální odvádění tepla pro dlouhotrvající vysoký brzdný výkon. Kromě toho po uvolnění brzdy se brzdové destičky pomocí pružin automaticky odtlačí od brzdového kotouče, takže nevzniká žádný zbytkový obrušující moment. Tím se snižuje opotřebování, hluk i spotřeba paliva.
I ve prospěch nízké spotřeby paliva připravil vývojový tým MAN pro lvy těžké třídy nový design rámu a spodku vozidel: Pryžové okraje nového volitelného obložení na obou stranách rámu tahačů TGX a TGS zmenšují mezery na horní a spodní straně. To redukuje turbulence a odpor vzduchu, v důsledku čehož je nižší spotřebu paliva. Nové aerodynamické obložení před přední nápravou také zlepšuje proudění aerodynamiku tahačů návěsů řady TGX D30. U vozidel bez spodních krytů zajišťuje lepší proudění vzduchu pod vozidlem rozšířený okraj spoileru na přední ochraně proti podjetí. Volitelně je k dispozici také nový kryt chladiče.
Péče o interiér: Vylepšení ergonomie, funkčnosti i designu
V modelovém roce 2025 plně digitální hlavní přístrojový panel přináší nové funkce jako například zobrazení celkové hmotnosti jízdní soupravy. Barevný 12,3palcový displej sdruženého přístroje Professional přichází také s novým designem ukazatelů. Nová je také informační sekvence startování, která poskytuje nejdůležitější údaje hned po nastoupení – aniž byste museli zapínat zapalování. Díky novému režimu zobrazení se zmenšeným informačním displejem se řidič může ještě lépe soustředit na provoz.
Vylepšená zvuková izolace přináší do kabiny ještě větší pohodu a ticho: Akustická izolační mezivrstva v čelním skle silná 0,81 mm tlumí hladinu hluku uvnitř a upravená zvuková izolace hnacího ústrojí D30 PowerLion snižuje vnitřní i vnější hluk od motoru. V neposlední řadě jsou pro interiér k dispozici nové barevné kombinace a akcenty: Pouštní béžová doplněná toskánskou červenou a měsíční tmavě šedá se stříbrnou.
Standardizovaný rám: Normy pro přídavné díly
Od modelového roku 2025 bude k dispozici 16 standardizovaných základních schémat pro jednotné uspořádání komponent na rámu, které jsou vytvořeny na bázi typických aplikací tahačů 4×2 s běžnou výškou, resp. v nízkém provedení. To ještě více usnadňuje konfiguraci, údržbu, opravy, umístění nádrže i dodatečné montáže. Nová kombinace nádrží o objemu 690 litrů nafty a 165 litrů AdBlue optimálně využívá instalační prostor s vnitřně oddělenými zónami. Další novinka: Pro vozidla s běžnou výškou a standardním nárazníkem bude od modelového roku 2025 k dispozici propracovaná přední ochrana proti podjetí a také robustní výkyvné zavěšení nejnižšího schůdku, které bylo dosud vyhrazeno pro terénní modely.
Bezdrátové integrování nástavby s MAN PAL
Zapnutí a vypnutí motoru, aktivování a deaktivování pomocného pohonu nebo spuštění rotačních majáků a zadních blikačů sklápěče během provozu: Novému panelu s tlačítky na středové konzole nebo systému Easy Control ve dveřích řidiče lze přiřadit až 10 specifických funkcí nástavby, které lze jednoduše bezdrátově načíst do vozidla pomocí MAN PAL. Nadstavbař si takto snadno sám přizpůsobí parametry a funkční logiku elektronických rozhraní nástavby a ovládacích panelů příslušné funkci – bez potřeby diagnostického nástroje nebo časově náročné návštěvy servisu. MAN PAL je dostupný rychle a přímo přes portál ABBI od MAN určený pro výrobce nástaveb.
Jednotlivé prvky výbavy modelového roku 2025 si lze objednávat postupně od října 2024.
Komentáře