V rámci příprav na letošní nejvýznamnější veletrh užitkových vozidel společnost předvedla firma MAN Truck & Bus novinky, které představí na zářijovém veletrhu IAA Transportation 2024.
Testovací jízdy pod rakouskými Alpami byly zaměřeny na dekarbonizaci silniční nákladní dopravy. Přibližně 200 novinářů mělo poprvé možnost přímo porovnat nákladní vozidla s elektrickým, vodíkovým a nejmodernějším dieselovým pohonem.
Nový e-truck MAN nyní nabízí více než milion konfigurovatelných variant, takže jej lze univerzálně přizpůsobit různým odvětvím dopravy. Díky modulární koncepci baterií, mnoha rozvorům, různým verzím kabiny, pomocným pohonům a výkonům motorů se ukázalo, že je vhodný pro všechna relevantní odvětví, řešení nástaveb a přepravní úkoly. Je připraven na budoucí standard megawattového nabíjení (MCS) s výkonem až 1.000 kW, který umožní dobíjení během přestávky řidiče v jízdě. V optimální konfiguraci poskytne elektrický tahač denní dojezd až 800 kilometrů, což je dostatečné pro typické aplikace v dálkové dopravě. To je jeden z důvodů, proč je o e-truck MAN mezi zákazníky již nyní velký zájem: Doposud bylo zaregistrováno 2.000 objednávek a jsou vážní zájemci, včetně velké zakázky z Francie na 100 e-trucků.
„Přestože přechod na nákladní dopravu bez emisí CO2 je utvářen několika technologiemi, jednoznačně se zaměřujeme na elektromobilitu jako hlavní technologii pohonu. Vodíkový spalovací motor může být užitečným doplňkem pro speciální aplikace, stejně jako pohon palivovými články, který je v současné době stále ve vývoji. Kromě toho bude v průběhu transformace hrát důležitou roli dieselový pohon, dokud nebude zcela nahrazen. Proto jsme jej s naším novým motorem D30 výrazně zefektivnili, je úspornější a má nižší emise CO2. Je postaven na společné platformě motorů TRATON GROUP a je hmatatelným výsledkem intenzivní spolupráce našich vývojových oddělení. V budoucnu budeme vyrábět nákladní automobily se spalovacími motory a elektrickým pohonem na stejné výrobní lince, takže budeme schopni pružně reagovat na změnu poptávky směrem k elektrickým nákladním automobilům. Aby však byla revoluce v pohonu úspěšná, musí být rozšíření nabíjecí infrastruktury absolutní prioritou politiků, provozovatelů infrastruktury i výrobců,“ říká Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus.
Do roku 2030 by měl mít každý druhý nákladní automobil MAN registrovaný v Evropě bateriový elektrický pohon. Společný podnik Milence pro nabíjecí infrastrukturu, jehož je MAN jako člen skupiny TRATON GROUP součástí společně s Daimler Truck a Volvo Trucks, nedávno otevřel jedno z prvních velkých parkovišť pro nabíjení nákladních vozidel v přístavu Antverpy. Z iniciativy výrobců má v příštích letech vzniknout celkem 1.700 nabíjecích míst. Do roku 2030 jich bude zapotřebí celkem 50.000, aby bylo možné pojmout stále rostoucí počet elektrických nákladních vozidel. MAN rovněž pracuje na elektrifikaci své vlastní servisní sítě.
MAN je prvním výrobcem, který představil nákladní vozidla se spalovacím motorem na vodík
Souběžně s uvedením elektromobility pracuje MAN na vodíkové technologii jako na doplňkovém řešení s nulovými emisemi pro speciální aplikace (těžká doprava nebo aplikace, kde je obtížné zavést nabíjecí infrastrukturu). V rámci zkušebních jízd v Rakousku představil MAN prototyp nákladního vozidla se spalovacím motorem na vodík. Od roku 2025 bude výrobce dodávat tento nákladní automobil s označením MAN hTGX zpočátku v malých sériích po 200 vozidlech zákazníkům v Německu, Nizozemsku, Norsku, na Islandu a ve vybraných mimoevropských zemích. Stejně jako jeho elektrický protějšek splňuje hTGX přísná kritéria pro vozidla s nulovými emisemi.
Vysoce účinný konvenční pohon
Na trhu konvenčních nákladních vozidel se spalovacími motory, který bude existovat i v době přechodu technologií na bezemisní pohony, uvádí MAN vysoce účinný motor pro tahače MAN TGX a TGS s novou pohonnou jednotkou Power Lion. Motor D30, který byl vyvinut speciálně pro vozidla MAN na základě kombinovaných technologických znalostí skupiny TRATON GROUP, dosahuje díky nové 14stupňové převodovce MAN TipMatic, nové generaci brzd a vylepšené aerodynamice výrazného snížení spotřeby paliva, a tím i snížení emisí CO2 až o 3,7 %. V zemích, kde se emise CO2 zohledňují v mýtném, tak může přispět k dalším úsporám nákladů na kilometr, protože bude zařazen do velmi výhodných cenových kategorií.
Nejmodernější bezpečnostní a asistenční systémy
Kromě dekarbonizačních technologií se testovací jízdy v Alpách zaměřily na nové asistenční systémy. Vybavení na ochranu nejzranitelnějších účastníků silničního provozu bude MAN pro své nákladní vozy dodávat standardně od začátku roku 2024 (detekce chodců a cyklistů, třetí generace pokročilého systému nouzového brzdění EBA a podpora při průjezdu zatáčkou). Nová verze dodávky MAN TGE, která měla premiéru teprve nedávno na květnovém veletrhu Transpotec, vstoupila do zkušebních jízd v Rakousku s řadou nových bezpečnostních a asistenčních prvků. Patří mezi ně asistent pro jízdu v koloně Plus s funkcí nouzového asistenta. Jedná se o nouzový asistenční systém, který nepřetržitě monitoruje činnost řidiče – zrychlování, řízení a brzdění. Pokud zjistí, že řidič není v pořádku, dokáže autonomně zastavit vozidlo a následně jej zabezpečit (aktivuje výstražná světla, spustí systém eCall, odemkne dveře).
Komentáře