Přestože počet dopravních nehod každoročně klesá a nákladní automobily způsobují jen malé procento kolizí, řidiči osobních automobilů mají při případném střetu s nimi jen malou šanci na přežití. Inovativní nárazník nákladního automobilu, který pohlcuje energii čelního nárazu, by mohl situaci změnit.
Švédské statistiky dávají mnoho podnětů k zamyšlení. Nákladní automobil je účastníkem každé páté smrtelné dopravní nehody v zemi, přestože nákladní vozidla tvoří ve Švédsku pouze 6 % vozidel. Nový nárazník pro nákladní automobily má potenciál situaci změnit.
Švédský nárazník pohlcující energii
Švédští vědci z Chalmersovy technické univerzity vyvinuli pro zvýšení bezpečnosti řidičů a cestujících v osobních automobilech nárazník určený pro těžká vozidla, který při čelním nárazu způsobí menší škody.
Prostorová struktura tohoto vynálezu připomíná hliníkovou plástev s dutými komorami. Princip fungování je velmi jednoduchý: část energie vzniklé při nárazu do osobního vozidla je pohlcena tímto novým nárazníkem.
Optimistické výsledky crash testů
Švédské řešení je tedy jakousi řízenou deformační zónou, která již na základě intuice slibuje dobré výsledky ve srovnání se současnými konstrukcemi pevných nárazníků. Crash testy potvrdily, že vynález funguje velmi dobře.
Nákladní automobily s novými nárazníky způsobily při řízeném čelním nárazu o 30 % až 60 % menší škody na osobních vozidlech (ve srovnání s nákladními automobily s klasickou konstrukcí). Nejdůležitější však je, že náraz do nového nárazníku přesouvá největší poškození osobního vozidla více dopředu, takže jeho řidič a cestující mají jednoduše více šancí na přežití.
Kdy se objeví nákladní vozidla s tímto nárazníkem v provozu?
Nárazové zkoušky zatím provedl pouze švédský dopravní úřad, který se snaží o jejich využití v rámci testů Euro NCAP, k čemuž může dojít až v roce 2030. Bez ohledu na to vyžaduje instalace nového typu nárazníků prodloužení karoserie nákladního vozidla.
Normy EU to již za určitých podmínek (včetně aerodynamických výhod) umožňují. Švédský vynález je sice tak velký, že jeho aplikace vyžaduje i odlišnou konstrukci přední části nákladního vozidla, ale pokud nezávislé testy potvrdí jeho účinnost, je docela dobře možné, že začne být montován do sériových nákladních vozidel.
Komentáře