Jak na NOx? Nejen pomocí AdBlue, ale i díky přívěsu redukujícímu oxidy dusíku

10 dubna 2024, 13:22

Oxidy dusíku, které vznikají ve spalovacích motorech, jsou toxičtější než oxid siřičitý a téměř desetkrát škodlivější než oxid uhelnatý. Vše nasvědčuje tomu, že v brzké době budeme k jejich redukci používat kromě AdBlue i speciální… bannery na přívěsech.

Mezi oxidy dusíku patří různé látky, z nichž nejnebezpečnější jsou oxid dusnatý NO a oxid dusičitý NO2. A přestože první z nich je podstatně méně škodlivý než ten druhý, za méně než 30 sekund v objemu až 92 % reaguje s okolním vzduchem za vzniku NO2.

Proč je nutné snižovat emise oxidů dusíku?

Oxid dusičitý se podílí na vzniku onemocnění, jako je průduškové astma, kardiovaskulární onemocnění a zhoubné nádory (zejména plic a prsu). Odhaduje se, že jen v Polsku zemře ročně 1.600 lidí v důsledku dlouhodobého vystavení oxidu dusičitému.

Největším zdrojem oxidů dusíku jsou sopečné erupce, které jsou však poměrně vzácné. Závažnějším problémem je proto spalování fosilních paliv v dopravě. V Evropě je to právě silniční doprava, která emituje 40 % oxidů dusíku. A to i přes používání zařízení, jako jsou katalyzátory SCR, které pomocí roztoku močoviny zvaného AdBlue zredukují až 90 % emisí oxidů dusíku ze spalovacích motorů.

Inovativní nápad britské společnosti

Účinnější boj proti těmto škodlivým látkám bude brzy možný díky inovativnímu nápadu britské společnosti RGVA, která ve spolupráci s Clean Air Resysten a Hollywood Monster vyvinula materiál redukující oxidy dusíku. Výrobek obsahuje povlak s certifikací ISO od společnosti Clean Air, který je průhledný a při vystavení slunečnímu světlu rozkládá molekuly NOx na dusík, kyslík a dusičnany. Za tuto fotokatalytickou reakci je zodpovědná hlavní složka povlaku, oxid titaničitý (TiO2).

Společnost RGVA vyrobila speciální bannery, které se na přívěsy připevňují pomocí patentovaného systému rámů zvaného Traxx. Bannery jsou opatřeny nátěrem Clean Air s účinností rozkladu Nox, která podle normy ISO 22197 dosahuje 1.222 mg na m2 za den. Na bannerech lze zobrazit jakoukoli grafiku, takže je lze použít jako běžnou reklamní plochu.

Snižují bannery na přívěsech skutečně emise NOx?

Upevňovací systém Traxx umožňuje bannery snadno vyměnit nebo dokonce zcela odstranit, ale to není hlavní výhoda tohoto řešení. Ukazuje se totiž, že fotokatalytické povlaky použité na standardním návěsu (dlouhém 13,6 m) přijdou denně do styku s téměř 13.000 m3 vzduchu. Díky tomu se zredukuje přibližně 5,2 kg oxidů dusíku ročně. To je množství znečištění, které vypustí nákladní automobil splňující normu Euro 6 během ujetí 15.000 až 20.000 kilometrů, tedy zhruba za dva měsíce.

Odpůrci jistě budou namítat, že vzhledem k tomu, že k vyčištění ovzduší od emisí vzniklých za dva měsíce je zapotřebí rok jízdy, je účinnost tohoto řešení příliš nízká. Domníváme se, že vzhledem ke škodlivosti oxidů dusíku si každá metoda jejich snižování zaslouží pochvalu. Tím spíše taková, která ke svému fungování potřebuje pouze snadno aplikovatelný, netoxický fotokatalytický nátěr a sluneční světlo.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!