Propouštění u výrobců automobilových dílů – má se aftermarket začít bát?

4 března 2024, 13:19

V poslední době se v tisku stále častěji objevují zprávy o hromadném propouštění u výrobců automobilových dílů. Restrukturalizaci provádí mimo jiné koncern FORViA, italské Marelli nebo němečtí giganti jako Continental a Bosch. Je to předzvěst horších časů i pro aftermarket? Mají se ti, kdo pracují na trhu s náhradními díly, strachovat o svou budoucnost?

fot. Amadej Tauses, Unsplash

Propouštění a ohlášené snižování počtu zaměstnanců u výrobců náhradních dílů

Transformace automobilového průmyslu si vybírá svou daň. Důsledkem postupného odklonu od automobilů se spalovacími motory a rozšíření elektromobility je nižší poptávka výrobců automobilů po některých dílech. Největší montážní závody upouštějí od výroby některých modelů vozů nebo jejich spalovacích verzí.

Tato situace se dotkne například firmy Magneti Marelli, která má v plánu propustit 140 zaměstnanců svého závodu v Bielsku-Białé. Jedná se přibližně o třetinu pracovníků této továrny. Důvodem je plánované ukončení výroby modelů Fiat 500 a Lancia Ypsilon v nedaleké továrně Fiat v Tychách.

Firma FORViA, jeden z největších automobilových koncernů, který vznikl spojením společností Faurecia a HELLA, nedávno oznámila plán restrukturalizace, v jehož rámci přijde během pěti let o práci až 10.000 zaměstnanců evropských továren.

Francouzská společnost Valeo, která plánuje sloučit svou divizi zaměřenou na topení a chlazení s divizí pohonných jednotek, propustí přibližně 1 000 zaměstnanců. Tato firma má továrny také v České republice, na Slovensku nebo v Polsku.

V listopadu loňského roku oznámila propouštění německá společnost Continental. V důsledku interních organizačních změn dojde ke snížení počtu pracovních míst přibližně o 5.000. Také společnost Bosch oznámila propuštění přibližně 1,5 tisíce zaměstnanců ve své automobilové divizi. Ke snížení počtu pracovních míst má dojít do konce roku 2025.

Propouštění u výrobců pro aftermarket

Zprávy o plánovaných škrtech ve strukturách globálních společností samozřejmě nejsou pro automobilový průmysl jako celek pozitivním signálem. Při posuzování výhledu na aftermarketu je však třeba vzít v úvahu několik praktických aspektů i historických dat.

Není to poprvé v historii, kdy poptávka po autodílech ze strany výrobců automobilů klesla. V minulosti již došlo k poklesu poptávky po nových automobilech v důsledku globálních krizí (např. v roce 2008), což vedlo k propouštění v továrnách vyrábějících díly pro prvovýrobu. To je společný bod všech výše uvedených restrukturalizací. Výrobci se potýkají se slabou poptávkou z OEM. Proto propouštějí pracovníky, kteří se podílejí na výrobě součástek, jež dříve směřovaly na tento trh. Dotknou se škrty také výroby pro aftermarket?

Naše zjištění ukazují, že výrobci prozatím nic takového neplánují. Historie našeho odvětví navíc ukazuje, že v minulosti se v případě podobných problémů investice výrobců do aftermarketu nesnížily, ale naopak zvýšily. Je to dáno jednoduchou kalkulací – pokud společnost ztratí část příjmů z trhu s originálními díly, snaží se maximalizovat své příjmy z “druhého pilíře” svého podnikání, tj. aftermarketu.

Všechny prognózy, které jsou dnes k dispozici, naznačují, že průměrné stáří automobilů v Evropě se v nadcházejících letech zvýší, což je mimo jiné způsobeno rostoucí cenou nových vozidel a nedostatečnou infrastrukturou pro elektromobily. Na silnicích bude proto stále více vozidel vyžadujících pravidelný servis a opravy – výrobci náhradních dílů nemohou tak obrovský trh ignorovat.

Výrobci autodílů musí plánovat dopředu

Většina světových automobilových společností působících na aftermarketu se již před několika lety rozhodla postupně transformovat svou nabídku, aby ji přizpůsobila změnám spojeným s přechodem od spalovacích motorů. Tento přechod se v posledních letech ještě urychlil, protože už od roku 2035 má být v celé Evropské unii zakázán prodej osobních automobilů se spalovacími motory.

Někteří výrobci, kteří byli dosud spojováni výhradně se spalovacími motory, se snaží využít svou stávající infrastrukturu k výrobě dalších dílů potřebných pro automobilový průmysl. Příkladem je výrobce těsnění Elring, který již několik let vyrábí také součásti bateriových článků, kryty baterií a úchyty přístrojové desky.

Některé společnosti mají jinou vizi růstu a snaží se jít nad rámec automobilového průmyslu. S využitím svých dosavadních zkušeností hledají trhy pro výrobky z jiných odvětví, kde je prostor pro růst. Například společnost Niterra (dříve NGK Spark Plug) hodlá pokračovat ve svém růstu tím, že se zaměří na čtyři hlavní obchodní odvětví. Kromě automobilového průmyslu jsou to medicína, životní prostředí a energetika a komunikace.

Stojí také za zmínku, že oznámení o snižování počtu pracovních míst nemusí vždy znamenat zastavení rozvoje nebo regresi společnosti. Například výše zmíněný koncern FORViA, který hodlá v příštích letech propustit 10.000 lidí, předpokládá ve svých finančních plánech stabilní růst, a to jak z hlediska obratu, tak hodnoty investic. Ušetřené prostředky tedy budou reinvestovány, což se snad projeví ve vytvoření nových pracovních míst.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!